25 jaar DVN. Een interview met Frank Kam over het ontstaan van de DVN



Tijdens mijn tocht door de papieren erfenis van John Vernooij kwam ik erachter dat dit jaar onze vereniging op de kop af 25 jaar bestaat. Ook kwam ik de naam Frank Kam vaak tegen in stukken uit het prille begin 1983/1984. Ik kende hem natuurlijk al wel van de uitstekende naslagsite: http://www.citroendyane.nl. Reden genoeg om een kort interview met Frank te houden.

Hoe het begon
“Ik had samen met mijn broer een Dyane gekocht, een cursus gevolgd bij het Eendeëi en toen kwamen we erachter dat er geen echte club was waar je met een Dyane terecht kon. Rond die tijd werd ook ongeveer besloten door Citroën om de Dyane uit productie te nemen. Een paar mensen waaronder John Vernooij en Jim van der Put van het Eendeëi hebben het idee opgevat om een speciale Dyaneclub op te richten. Ik was er vroeg bij betrokken en vanwege mijn contacten bij Citroën Nederland hebben we een presentatie kunnen geven bij Erik Verhaest, Die was heel enthousiast.. Verder hebben we een brief geschreven naar Citroën met ons voornemen om een Dyaneclub op te richten. Hier kregen we een mooi antwoord van Jacques Calvet terug!”

Hoe het verder ging
“We hebben vervolgens een tiental clubbladen gemaakt niet allemaal volgens een vast schema, maar we waren ook afhankelijk van inbreng van de leden. Bedenk goed: we waren met niet zoveel leden, we hadden geen magazijn en ook erg weinig middelen. Wel hadden we de juridische vorm van vereniging gekozen en waren we ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. John had behoorlijk wat onderdelen en soms werden er wel complete Dyane’s aangeboden. Langzamerhand bloedde de vereniging echter een beetje dood”. (Noot QN: zie de tekst uit het clubblad van 1990, waarin Frank duidelijk maakt dat er zonder enige inzet van de leden weinig reden is om een vereniging te hebben!)

Hoe de vereniging een doorstart maakte
“Ergens in 1994 hebben John en ik gedacht dat het wenselijk zou zijn om de vereniging toch weer nieuw leven in te blazen. Er kwam meer aandacht voor de Dyane. We hebben toen weer een oproep gedaan aan de leden om mee te helpen aan een doorstart. Ikzelf ben echter in 1995 naar Frankrijk vertrokken voor ruim 3 jaar. De vereniging is vanaf de doorstart in 1994 weer goed tot leven gekomen”.

Dyane de Godin van de A-types
“John is toch steeds de drijvende kracht geweest achter de vereniging. We zijn nooit de dikste vrienden geweest, maar de Dyanevereniging was de bindende factor, dus we kwamen er altijd wel uit. John had al lang het idee om een boek uit te brengen. Ik heb aangeboden om hem te helpen. Omdat ik in Frankrijk woonde ben ik bijvoorbeeld naar de ontwerper van de Dyane geweest. Bij het gesprek waren Robert Opron (in de 60-er jaren hoofd van de stylingafdeling) en Jacques Charreton aanwezig. Hierdoor konden we goed inzicht krijgen in het ontstaan van de Dyane. In Frankrijk heb ik nog aardig wat redactiewerk gedaan voor het boek”.

http://www.citroendyane.nl
“Ja, mijn website. In 2000 werd ik ICT manager en wilde ik eigenlijk ook meer praktisch inzicht hebben in websites. Een website over mezelf vullen vond ik niet zo’n goed idee, maar een website met alles over de Dyane natuurlijk weer wel! Met John was ik overeengekomen om op de website ook de informatie die we voor het boek hadden ingewonnen te plaatsen. Ik kan op dit moment niet veel meer doen aan de website, want meer informatie bestaat er denk ik niet over de Dyane!”

Tip voor de vereniging?
“Zorg altijd voor een solide juridische structuur met duidelijke afspraken, leg zoveel mogelijk zakelijk vast. Ik zie nu dat er meerdere bestuursleden zijn, daardoor kan het werk goed verdeeld worden onder de leden.” (Noot QN: Tot zover dit interview met Frank Kam. Frank heeft ook nog prachtige verhalen verteld over zijn Dyane’s. Die komen later nog een keer aan bod in de serie “Mijn Dyane in 12 vragen”.)

Quinten Niessen


Laatste update: vrijdag 22 januari 2010