Menu

Ook de Dyane vereniging zal in augustus tijdens de ICCCR van zich laten horen. Wat kunnen jullie verwachten van onze vereniging.

Van 11 t/m 14 augustus 2016 is het Landgoed Middachten in de Gelderse gemeente Rheden het decor voor de 16e International Citroën Car Club Rally.

Toerrit van magazijn naar Middachten
Voor onze eigen leden organiseren we op woensdag 10 augustus een gezamenlijke rit vanuit ons magazijn in Zeeland naar het terrein van de ICCCR. Onderweg kunnen leden die vanuit het Noorden komen aansluiten bij de groep. Op het terrein zelf willen we als vereniging een gezamenlijke plek regelen voor onze leden waar we onze tenten kunnen opslaan rond een gezamenlijke partytent met de mogelijkheid in de ochtend samen te ontbijten, in de avond een gezellige BBQ te houden of gewoon zo maar gezellig met elkaar kletsen.

Gezamenlijk kamperen
We willen onze leden vragen aan ons door te geven of je op onze gezamenlijke plek van de vereniging te komen staan en/of mee wilt doen met de rit naar het ICCCR terrein op 10 augustus. Geef jullie voor 1 juli op via het mail adres van de vereniging : info@dyane.nl of via m.b.j.schulte@ziggo.nl.

'Jeu de Pneu'.


Niet alleen voor de eigen leden van onze vereniging maar voor alle geïntresseerde Citrofielen organiseren we verder een heuse 'Jeu de pneu' wedstrijd op vrijdag 12 augustus, oftewel een jeu de boule wedstrijd met je eigen reservewiel (zelf mee te nemen). Leuk voor de HY rijders! Hilariteit verzekerd! Natuurlijk zijn er leuke prijzen te winnen.

Olievulpijpcontrole A-types
Op donderdag 11 augustus bieden we aan alle A-Type rijders de mogelijkheid om hun olievulpijp te controleren.


De olievulpijp in een A-type heeft behalve de functie van olie bijvullen ook een andere  belangrijke functie. Omdat de beide zuigers gelijk naar buiten gaan en naar binnen komen, ontstaat er in het carter een verschil in druk. Komen de zuigers naar binnen, dan ontstaat er overdruk, gaan ze naar buiten dan ontstaat er onderdruk. Met name de overdruk is ongewenst: eigenlijk perst de motor dan de olie naar buiten. Je wil dus liever een constante onderdruk in je carter hebben. Heb je geen onderdruk of zelfs overdruk dan werkt het smeersysteem niet zoals het hoort.  De verschillende lagers in je motor moeten wel gesmeerd worden met een klein beetje olie. Om dit te reguleren is de olievulpijp(ventiel) van groot belang.


Bij een te hoog oplopende druk in het carter zou er olie naar buiten geperst kunnen worden,. Door het ventiel kan de te hoge druk afgevoerd worden naar het luchtfilter en daarna in de verbrandingsruimte verbranden. Een deel van de in deze lucht aanwezige oliedamp condenseert weer tot olie en loopt via het pijpje terug naar het carter. Wanneer het ventiel niet meer goed werkt kan het gebeuren dat er teveel damp met daarin olie wordt weggeblazen naar het luchtfilter. Hierdoor ontstaat een hoger olieverbruik.

De motor lekt dan meestal op veel plaatsen olie, want bij voldoende onderdruk zuigt de motor olie naar binnen en bij overdruk (of te weinig onderdruk) wordt de olie eruit geperst. Die lekkage komt het meest voor bij de rubberen afdichtingen en de carternaad. Vaak zie je in het luchtfilter dan ook een olieplas die via de olievulpijp omhoog gekomen is.

Bij de Dyane Vereniging Nederland hebben we een heel eenvoudig controle-instrument, zodat je binnen twee minuten weet of je olievulpijp nog werkt. Daarom organiseert de Dyane Vereniging ook op donderdag 11 augustus een olievulpijpcontrole evenement voor je A-type tijdens het ICCCR. Je bent van harte welkom met je A-type voor een controle.


Articles in « Evenementen »