Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49  (gelezen 144728 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jeroen

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 640
    • Schermertreffen
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #105 Gepost op: 20-09-2016 23:57 »
Goed bezig Marcel. Wat een werk... Maar probeer je nog wel wat origineel ijzer over te houden op je aca.  8)
Dyane 6 1968 - AC 626 bleu cristal (12v)
Dyane 4 1969 - AC 626 bleu cristal (6v)
Dyane 6 1981 - AC 442 rouge de castille (12v)
Acadiane 1983 - AC 077 jaune citroën (12v)

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #106 Gepost op: 22-09-2016 13:46 »
@ Jo; ik denk dat een mens tot veel in staat is. Als je iets wilt, kan je veel bereiken. Maar het helpt wel als je een technische achtergrond of inzicht hebt. Daarnaast; als er een stuk plaatwerk verroest is, dan zie je de originele vorm, dus het namaken ervan lijkt mij dan niet een probleem. Het op maat maken vindt ik wel eens uitdaging. Buig je een hoek niet goed, past het niet lekker, maar dit kun je nog verhelpen. Slijp je teveel weg, is het een weg gegooid stuk ijzer.
Maar euh Jo, als je zin hebt om te lassen; je bent van harte welkom hoor kerel !!! Ik denk dat mijn overal jou wel past...

Maar goed, verder met de geit; de eerste hoek buigen;



Andere hoek,



Nog een hoekje om.



Yep, het past al aardig.



Of toch niet helemaal; dat stukje 3 dubbele plaat zint mij niet, dus ook daar weer een hoekje omgezet.



Aan het einde van de dag (gister), zit er weer een mooi dekseltje onder. Alleen nog afmonteren.



Vandaag verder, maar de verbindingshoek tussen cabine en bak is een lastig hoekje, dus eerst maar de stoelen verwijdert, zodat ik er goed bij kan.



Zo heb ik tenminste de ruimte.



En goed zicht op het werk wat er zit.



Vooral het versteviging / verbinding hoekje tussen de binnenste dorpel en de bak zit erg raar in de hoek. Temeer omdat er ook al wat roest te zien is, toch maar besloten om het te vervangen



Dus slijpen en slopen



Mr. Brown verborg zich in dat hoekje.



En dat hoekje zat stevig aan de binnendorpel vast gelast, maar ook dat beviel mij niet, dus ook daar gelijk even achter gespiekt, en daar zat de broer van Mr. Brown achter.



Stukje binnendorpel.



En de restanten van Mr. Brown.



Iets wat mij minder vrolijk maakt, is het feit dat ook het versteviging profiel (van de gordel) IN de dorpel behoorlijk is aangetast.



Getracht om het de roest weg te slijpen / borstelen / schuren, maar het word er niet beter op.



Op dit punt sta ik in dubio; wat te doen? Het 2mm dikke hoek profiel vervangen? Of conserveren en laten zitten?
Er komt sowieso een nieuw stuk binnendorpel op, dus niemand die het ooit nog zal zien. Anderzijds, als dit profiel verder zal gaan roesten, zullen de sporen (Mr. Brown) zich vast en zeker wel laten zien. En dan kan ik het alsnog eens open halen en aanpakken.
Daarmee is het voor mij dus een kantelpunt; tot hoever ga ik? Wil ik alles wat roestig is vervangen? Of accepteer ik dat mijn Aca nu eenmaal geen showmodel is, en met een mindere kwaliteit ijzer in elkaar is gezet?
Ik denk (met alle respect), dat Citroën destijds niet heeft bedacht om een Aca/Dyane/auto met het beste kwaliteit ijzer in elkaar te zetten. Anders zou de verkoop van nieuwe Troentjes veel duurder zijn geweest, en er zouden er veel minder verkocht worden. (En je kan nog meer drama bedenken).
Afijn, ik ga verder...
« Laatst bewerkt op: 15-01-2018 13:53 door Marcel »

Offline Zuiderzeeeend

  • DVN leden
  • Jr. Member
  • *
  • Berichten: 74
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Quartier Hiver
  • 6. Provincie: Gelderland
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #107 Gepost op: 22-09-2016 23:18 »
Sacrebleu, dit wordt steeds indrukwekkender... Afgelopen magazijndag hadden we het over het gaan produceren van nieuwe Aca koetsen. Volgens mij voeg jij inmiddels de daad bij het woord  ;)

Offline Jeroen

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 640
    • Schermertreffen
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #108 Gepost op: 23-09-2016 11:39 »
Ik zou het denk ik goed conserveren. Bijvoorbeeld met RX 5. Dat trek in de roest. Als je er voor zorgt dat er geen water meer makkelijk bij kan komen blijft dat vast goed. En ik denk dat Citroen niet het idee had dat deze auto's zo lang mee zouden gaan. Je zit dus als in je reserve tijd.... :-) Goed werk. Leuk om ook te zien hoe je het aanpakt. Ik zou elke keer vergeten de camera erbij te pakken :-)
Dyane 6 1968 - AC 626 bleu cristal (12v)
Dyane 4 1969 - AC 626 bleu cristal (6v)
Dyane 6 1981 - AC 442 rouge de castille (12v)
Acadiane 1983 - AC 077 jaune citroën (12v)

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #109 Gepost op: 23-09-2016 22:15 »
Vandaag bezig geweest met wederom een vers stukje ijzer maken.





















Zo, het complexe hoek profiel is gezet, nu het aanboren.



Een beetje moeilijk te zien, maar vanwege een dubbel profiel  (midden rechts), wat bij de buitendorpel komt, moest ik een extra verdieping in het nieuwe profiel maken (links).



En dan past het prima.



Nog een keer alles passen, om er zeker van te zijn, dat het goed komt.



Ook de andere onderplaat is aangeboord.



En dan afbramen met als extraatje, een kleine foto serie van de 4 nieuwe stukken. (Omdat Jeroen het zou vergeten)  8)













De show is over dus dan kan het weer uit elkaar.



Vervolgens de transportlak eraf borstelen, zodat de lijm goed pakt. En ja, het blinkt mooi.



Het binnendorpel profiel gaat er als eerste in, dus lijmen maar.











De volgende patiënt.





En klemmen maar.



Even schoon maken en ik ben erg tevreden.

Nummertje 3, niet erg moeilijk.



Nu kan het drogen en de volgende keer kan het gelast worden. En nadat dit alles is afgewerkt, kan de afdekplaat er pas tegen/onder.
Prettig weekend.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2018 15:03 door Marcel »

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #110 Gepost op: 02-10-2016 13:21 »
Deze week ben ik niet erg opgeschoten, en de reportage is ook een beetje divers. Toch, voor de druilerige zondag, dus een beetje raad het plaatje.
De binnenkant aan het vast lassen, wat er erg slordig uit ziet, omdat ik er niet goed met het laspistool bij kon.



De buitenste plaat ging wel prima.



Zelfs in de kleine hoekjes.



Welke ik na het lassen direct inspuit met anti-roest bescherming.



Ook de binnenkant af lassen, beginnende bij de bovenste rand van de binnen-dorpel, rechts vooraan.



En het hoekje om, naar de versteviging / verbinding met de dwarsbalk.



Binnenzijde klaar.



Verder met de achterkant / binnenkant van de verstevigingsbalk.



En dan uiteindelijk de afdekplaat er terug op gelijmd (met de tijdelijke popnagels)



Omdat ik aan de achterkant van de dwarsbalk, de constructie fragiel vond, heb ik daarvoor een extra hoekprofiel voor gemaakt. Mede omdat ik in de toekomst hier nog "wat van plan ben".



Dan de originele gordel-versteviging plaat; zover ik kon meten, was deze +- 1,5mm dik. Helaas kon ik niet aan dezelfde dikte geraken, maar wel een 2mm plaat, welke mijn zwager van metaal bewerking bedrijf Lakens uit Etten-Leur (beetje reclame voor gratis sponsering), nog had liggen.
Dus na wat stevig gezaag, slijpen en hameren (2mm is toch wel wat moeilijker te bewerken dan 0,6), had ik een vrij aardig kopie van het origineel.



Nadat ik de rondingen had vol-gelast en netjes had gemaakt, gelijk in de primer gezet.
(Op de achtergrond de oude.)



En vandaag in een verloren uurtje, de gordel beugel, die bij achter de B-stijl zit, ontroest / blank gemaakt, en in de Brunox gespoten, zodat het er straks weer fris en fruitig terug in kan.



En zojuist de linkerkant bodem plaat van zolder gehaald, om te kijken hoe of dat ie past en komt.




« Laatst bewerkt op: 15-01-2018 15:08 door Marcel »

Offline Acatoon

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 190
  • Aca rijden, a way of life.
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: gouda
  • 6. Provincie: zuidholland
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #111 Gepost op: 02-10-2016 15:17 »
Gelukkig is er sowieso vooruitgang Marcel, langzaam maar zeker
jaag je alle broertjes Brown je auto uit. Jij bent straks de over-
winnaar. Het zal mooi zijn als je weer met je Aca naar een
magazijndag komt. Dan maken we er een feestje van.

Offline namreh

  • DVN leden
  • Jr. Member
  • *
  • Berichten: 65
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: erica
  • 6. Provincie: drenthe
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #112 Gepost op: 02-10-2016 18:25 »
nou marcel ik vind het meer dan knap dat het je iedere keer weer lukt  succes ik hou je in de gaten

Offline Jeroen

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 640
    • Schermertreffen
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #113 Gepost op: 03-10-2016 08:40 »
Volgende week naar Spa .....  ;D
Dyane 6 1968 - AC 626 bleu cristal (12v)
Dyane 4 1969 - AC 626 bleu cristal (6v)
Dyane 6 1981 - AC 442 rouge de castille (12v)
Acadiane 1983 - AC 077 jaune citroën (12v)

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #114 Gepost op: 03-10-2016 21:37 »
Vandaag een dagje lassen. Ik las eerst de randen, om vervorming te voorkomen.



Vervolgens de achterste rij en de verbinding naar de oude plaat gelast.



En toen de zijkant



Waarbij ik de hoekjes ook goed door-en-door heb vast gebakken.



Alsmede de binnenkant.



Om als laatste de zaak in de anti roest spray te zetten.



Begrijp alleen niet goed waarom het spul niet overal pakt. Ondanks dat het helemaal kaal was.



Maar goed, nog een laatste, beetje wazige foto



Morgen het afwerken. Cu.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2018 15:11 door Marcel »

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #115 Gepost op: 10-10-2016 20:37 »
Hoi. Het afwerken heeft helaas even op zich laten wachten, want een verkoudheid deed mij ff out-of-business geraken. Maar we zijn er weer, dus verder, met de binnenkant.



Schuren



En plamuren.



En het lukt aardig.



Dus toen ik zo ver was om de epoxy primer aan te brengen, viel mij een klein beetje Mr. Brown spoortje op.



Dus toch maar het zij raam eruit gehaald. En daar werd ik niet blij van.



Dus het rubber verwijderd.



Maar het viel nog mee.




Wat details.





Uiteraard is de bovenkant nog goed, logisch, want water loopt naar beneden.



Dus de plekjes schoon gemaakt en in de brunox gezet.



Daarna de epoxy primer spuiten.





Cu.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2018 15:15 door Marcel »

Offline Nico

  • DVN leden
  • Jr. Member
  • *
  • Berichten: 71
  • Dyane, plaisir toujours
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Zevenaar
  • 6. Provincie: Gelderland
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #116 Gepost op: 13-10-2016 13:31 »
Hi Marcel, ik volg je nu al een tijdje, tenminste je werkzaamheden en ik bewonder je moed. Zelf heb ik in de tussentijd met hulp van een beende die de verfspuit weet te hanteren de laadbak van de Aca onder handen genomen. De deuk in het dak (zie ook de avonturen met mijn Aca in het clubblad "Hoe ik aan mijn Aca kwam") is er uit en er zit weer een stevige laklaag op. Maar zelfs met zijn tweeën werkend aan het plaatwerk zonk mij de moed regelmatig in de schoenen; vooral ook toen we bij mijn voiture de ramen eruit hadden gehaald en er achter kwamen dat er eigenlijk geen sprake meer was van een sponning. Uiteindelijk is het weer goed gekomen na het nodige laswerk.  ;D 

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #117 Gepost op: 16-10-2016 12:28 »
@Nico; Bedankt voor je bericht, en ik kan mij voorstellen, dat soms de moed in je schoen zakt, maar zoals jezelf ook zegt; het komt toch wel weer goed. Dat is een les die ik ondertussen aardig onder de knie heb; wat er ook voorvalt, het is betrekkelijk, kun je er van leren, kan je het herstellen; zo ja; probleem opgelost en mag je trots zijn op jezelf. Ook al kun je zelf niet lassen oid, gelukkig zijn er altijd wel mensen die je kunnen helpen, zoals jouw bekende. En tja; iedereen heeft zijn vak / specialiteit, zoals uitdeuken of spuiten, maar als je positief gestemd bent, en bereid bent om te leren, ondanks dat je wel eens een fout maakt, komt het vast wel weer goed. Zo ook bij jou, want jouw Aca ziet er weer keurig netjes uit! Waarvoor mijn complimenten !

@Toon; als mijn Aca straks weer op de weg kan, zal ik er zeker een feestje van gaan maken. Persoonlijk hoop ik dat de wereldmeeting in Portugal een kroon op mijn werk zal worden.

@Herman & Quinten; dank je wel. Het doet mij zeker goed als ik (positief) commentaar krijg. Niet dat ik er op zit te vlassen, maar het steunt mij vast en zeker.

Verder met mijn Aca; de week met de tegenslagen.
Was de aangetaste raamlijst een domper, er volgt meer: ik had sommige delen aan de binnenkant al geschuurd, maar vanwege de mooie droge zomer, had ik er geen primer oid op gespoten.
Dus dan krijg je dit resultaat.



Vliegroest noemen ze dat.



En toen ik dat gedeelte opnieuw ging schuren, (beetje grof en ruw) kwam ook een gelijmd plaatje los, wat weliswaar aan de buitenkant zat, maar door het trillen van het schuurmachine toch te heftig misschien.



Dus verder met schuren.





Ondertussen was mijn oog gevallen op de Omega profielen, die aan de binnenkant van de bak zitten. Deze profielen zaten namelijk niet vast aan de buitenkant. En om ramelende delen te fixeren, heb ik er wat kit achter gespoten. In de hoop dat de trillingen en herrie minder worden.







Zeker bij het staande profiel zat veeeel ruimte.









Ondertussen ook het losse plaatje terug gelijmd.



En weer verder met het dak aan de binnenkant. Schuren. Het achterste gedeelte.



En de achterste bovenkant.



Eerst in de brunox.



Daarna in de epoxy primer.



Maar na de Vliegroest,  het losgekomen plaatje, volgt nog een domper. Op de spuitbus van de primer stond, dat deze nat-in-nat afgewerkt kon worden, dus na een kwartiertje wilde ik er spuit plamuur overheen spuiten, voor een gladder resultaat. Maar iets is er niet goed gegaan, want de spuit plamuur reageerde...... Krakelee heet dat schijnbaar....





Ook de bovenkant



Dus laten drogen, en de volgende dag schuren, en opnieuw spuit plamuur gespoten. (Ander soort spuitbus).
En toen ging het wel goed.







Na een nachtje drogen, eerst geïnspecteerd, en het gaat weer goed, dus verder met spuit plamuur.





Ondertussen droogt het é?n, verder met het ander. Het zij raam.





Beetje warmte (en liefde, ahum), en ook dat komt weer goed.



En Oja,  het verloren plaatje.... lassen.!!! Het zal potverdorie vast blijven zitten.



En wat nog meer : ik had zin om de andere gelaste platen netjes af te werken. En aangezien de kit spuit van de rammelende profielen nog in de buurt lag.... Eerst afplakken voordat het een zooitje word.



Kitten. Miauw?



Strrrrrak hoor. = happy.



De onderkant strakker zetten met spuit plamuur.



Terug naar het verloren plaatje : plamuur.



En wat ik over had van plamuur,  heb ik op een ander plek gesmeerd, wat ook wel wat vlakker mocht.



Dus ondanks wat kleine tegenslagen, welke tijd en materialen kosten, en Oja,  ook pijnlijke vingertoppen van het schuren, heb ik er van geleerd, maar gelukkig gaat het allemaal nog wel vooruit. Vooral de afwerk fase van sommige plekken, stemt mij positief, want er komt dan een einde in zicht....
Al besef ik ook heel goed dat ik nog lang niet klaar ben.
Geniet van de mooie zondag, dat is wat wij gaan doen.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2018 15:22 door Marcel »

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 993
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #118 Gepost op: 16-10-2016 13:02 »
Marcel, ik kan niet stoppen met lofuitingen. Het qruaquellee ???? van de primer heb ik ook als ik brunox gebruik. Ben bang dat het brunox nog door gaat werken en /of een chemische reactie aangaat met primer???????


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dyane: een wereldwonder

Roel van de Wal

  • Gast
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #119 Gepost op: 18-10-2016 22:10 »
Marcel,

inderdaad zeggen we hier; "als ge t niet "wit", gebruikt ge kit. maar het gaat verder, "maar hedde t dur, dan gebruikt ge pur.
Pur, je weet wel waar ze kieren mee dichten o.a. in de bouw.

Dat is nog erger in een auto denk ik

Roel