Het klinkt niet best Nico, als er zo veel ijzer uit je v-bak komt. Een gereviseerde bak kost inderdaad wel aardig wat, maar het geeft een gerust stelende gedachte als ie goed is.
Qua sleutelen, tja, als vliegtuig monteur (elektricien) zit dat wel in mijn vingers (tot een bepaalde hoogte), en ik vind het nog steeds leuk. Zeker om dingen wat op te knappen.
Dus een paar keerringen vervangen, ach, lees maar. Bij mij gaat het ook niet altijd even goed.
Voor het verwijderen van de keerringen, schrijft het werkplaats-handboek voor, dat je 2 gaatjes van 2mm boort, daar parkers (oid) in draait, en de keerring eruit trekt.
Dus, 2mm boor, maar het gaat niet goed dus. De boor glijd weg (niet te centreren) naar binnen, stuit op de krukas, breekt af en schuift nog verder door.
Gevolg; een diepe kras....
Even aanwijzen
Het is maar goed dat er hier geen geluid bij zit, want ik vloekte de hele garage bij elkaar. )*@#$^^&*()*
Afijn, gelukkig heb ik nog een krukas liggen.
Die zit zelfs nog in het "transport vet". Iets van wax of paraffine ofzo.
Maar hoe krijg je dat spul eraf? Ontvetter, Remmen reiniger, wasbenzine, het werkt allemaal niet. En het zit overal in, op en tussen.
Goede raad is duur, dus ik bel Jo. Hij adviseerde om het een tijdje in ontvetter te leggen en daarna in een oven te stoppen, tijdje op graadje of 120 (hoger dan het smeltpunt van wax oid).
Zo gezegd, zo gedaan.
Jo, nogmaals bedankt voor de tip.
En jawel, er kwam wat wax uit het zuiger-piston kant.
Maar nog steeds zat het spul op lastige plaatsen.
Dus maar weer een nachtje in de ontvetter.
Maar het gaat er niet echt vanaf.
Daarbij komt nog een probleempje; ik kreeg maar 1 doorvoer van de krukas door geblazen.
Achteraf bleek hier een technisch vernuft van Citroën in te zitten, maar dat is een erg moeilijke uitleg.
Afijn, een ultrasoon reiniging zou mogelijk wel helpen, maar daar zat ik (qua tijd ) niet op te wachten.
Dus, een oudere Citroën monteur geraadpleegd en die adviseerde, om de kras weg te schuren, of in ieder geval te effenen, zodat de nieuwe keerring er niet op kapot zou draaien.
Dus (2), een opstelling gemaakt om dit te doen.
Al met al, een stuk beter. Nu maar hopen dat ie het retourtje Portugal overleeft.
Tijd voor de nieuwe keerring, voorzijde. Omdat deze niet meer dan 0,5mm IIN het blok mag komen, een hulpje gevonden in de vorm van een pvc verloop stuk, wat groter is dan het gat. Daarmee zal het goed komen.
Netjes
Mooi gelijk /vlak.
Achterkant , goed ingevet.
ook dit keer weer een stuk pvc pijp.
Mooooooi
En vlak.
Daarna de cilinder koppen erop
Met ook verse Viton rubbers.
Andere kant.
Alles goed schoon terug monteren. De remmen reiniger gaat er vlot doorheen bij mij.
Vlot lekker
Niet vergeten, eerst de koelbeplating erop te doen, voor het spruitstuk.
En dan pas het spruitstuk dus
Vervolgens het vliegwiel en de koppeling.
Uitlijnen lukt ook zonder speciaal gereedschap. Gewoon war voor de hand liggende spullen gebruiken.
En ondanks dat ik alles volgens het H-W-B doe, dus ook het torquen, brak er een M5 bout af. Baaaalen, maar kan gebeuren.
Helaas te weinig "vlees" om met een tang vast te pakken.
Gaatje boren
En met een LINKSE tap eruit proberen te halen.
Dikke pech, ook de tap breekt af.
Wederom !@$//^&&*()
Vanuit de achterkant nog een boor poging gedaan, maar een tap is zo ontiegelijk hard....
Grof geweld
Nope , het zit mij ff niet mee.
Gelukkig is hulp altijd bereikbaar, zeker net voor een magazijn dag, dus Menno gebeld en wat aanvullingen gegeven .
Hartelijk dank voor al je steun, advies en Hulp Menno! !!
Ondertussen een oude koppeling bekeken, maar daar was het druklager van kapot...
Dan maar alvast de nieuwe vulpijp gemonteerd
En olie er in
Dan de koel tunnel voorkant. Ik wilde de schijfrem koelers erop hebben, maar bij mijn tunnel was een "pijpje " weg.
Hofleverancier Menno bezocht, en ook een andere koel voorkant ontvangen.
Kaal gemaakt
Ook de schijfrem koelers eerst ontvetten.
Helaas had ik geen Revell-zilver meer liggen Quinten, dus is het gewoon zwart geworden. Maar ondertussen lag het spul te drogen.
Dan het nieuwe/gebruikte vliegwiel
Gewoon met de kom-borstel
Voor de zekerheid heb ik de gaten ff opnieuw getapt, zodat er zeker geen vuil oid in zit.
Schiet ff op (examen gedaan), en het blok terug gezet.
Zwart dus
Schijfrem tunnels eronder. Wat een Kak klus zeg.
Verbinding pijpjes ertussen
En opbouwen maar
Even de motor laten draaien (zonder bougies )om er zeker van te zijn, dat de olie ook vij de kleppen komt.
Ja dus.
Puntje van de neus erop.
Het nieuwe kevlar frontje ziet er prima uit.
Links voor de kijker, rechts voor de inzittenden.
En voordat ik de andere kant erop zet, eerst een nieuwe benzine leiding gemonteerd. Mag wel na 37 jaar toch.
Van voor, tot achter.
Weer compleet
Nu wilde ik er alleen rozetten op zetten, voor betere koeling,maar kon ze niet meer vinden. Maar gelukkig had Menno nog een paar liggen.
Even opschuren en een vers laagje verf erop
Stoer
Begint wel een lang verhaal te worden hè.
Omdat Menno zo goed geholpen heeft, ook geluisterd naar zijn advies, en toch maar de hele bumper erop gezet
Nog een upgrading, van het interieur. Ik wilde het al heel lang, maar nu toch echt, een midden-arm steun.
Verpakken in bobbeltjesplastiek
En een stukje bekleed. Lijkt net een lang fiets zadel ?!?!
Netjes
Kan ook opgeklapt worden
Had nog een paar oude gehaakte gordijnen liggen, welke mooi voor de kastjes konden.
Wel met een Chevron logo erin hè.
Dondert de zooi er niet zo maar uit
En dan, als aller laatste. ... Voorlopig dan hè, het schoon maken van het gereedschap. Ook belangrijk na zo veel klussen.
Dat was het weer.
Tot een volgende keer.
Dan weer meer.
Ondertussen rij ik ff naar Portugal op en neer......
En na al dat ge-typ, doen mijn vingers zeer.... Hahaha.
Groetsels; Marcel