Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Remleiding vervangen  (gelezen 6066 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Koen

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Sommelsdijk
  • 6. Provincie: Zuid-Holland
Remleiding vervangen
« Gepost op: 17-07-2017 21:47 »
Onze Dyane stond al drie weken stil, vanwege een defect aan de remmen. Rempedaal voelde sponzig en ik vertrouwde het niet. Vanmiddag eens goed gekeken en er zit dus een heel klein gaatje in de remleiding precies achter de veerpot. Heel de leiding is getectyleerd, maar ik vermoed daar net niet... :(

Ik ga deze remleiding vervangen, heb bij de oranje/wit/zwarte onderdelenzaak een complete CuNi remleidingset besteld. Oude leiding kwam na wat gemopper los, maar nu...

De auto staat op assteunen, ik heb verder niets verwijderd en zit nu te puzzelen. Ik zie niet hoe ik de oude leiding heel uit het hoekje bij de achteras krijg  ??? Nog belangrijker: hoe krijg ik in vredesnaam de nieuwe leiding weer op zijn plek? Dit kan toch zeker wel zonder de koets te verwijderen? Voor alle duidelijkheid: het gaat dus om het stuk van de hoofdremcilinder naar het driewegstuk aan de achteras!

Iemand tips / trucs?

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Remleiding vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 18-07-2017 13:11 »
Oude remleiding stukje bij beetje verwijderen en nieuwe leiding in de oude klemmen duwen. Tevens dezelfde radius van bochten aanhouden. Bij de achteras driehoek-verdeler kun je van onder af gewoon bij. Beetje handigheid is handig.  8)

Offline Koen

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Sommelsdijk
  • 6. Provincie: Zuid-Holland
Re: Remleiding vervangen
« Reactie #2 Gepost op: 18-07-2017 14:08 »
Oude remleiding is idd geen probleem, kan in stukken... Wilde hem eigenlijk gebruiken als mal, dus niet teveel vernielen!

De nieuwe is voor het grootste gedeelte geen probleem, ik kom alleen niet uit het stukje bij / achter het draaipunt van de achterwielophanging, waar de leiding (op dezelfde plek als de benzineleiding) tussen chassis en koets doorloopt, met twee min of meer haakse bochten!

Mijn idee was dat de nieuwe leiding erin kan op dezelfde manier als de oude eruit gaat...

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Remleiding vervangen
« Reactie #3 Gepost op: 18-07-2017 15:52 »
Bedoel je het gedeelte, waar de remleiding vanaf het laagste punt (van de zijkant van het chassis), tussen de trekstang (en schokdemper), haaks omhoog gaat, en dan haaks weer naar het middelpunt van het chassis gaat?
Zo ja; je kan je trekstang en demper ff loshalen, zodat die wat minder moeilijkheden geven. Het geeft je wat meer 'speling' ruimte om te manoeuvreren met je nieuwe leiding.

Anderzijds; als je voorzichtig te werk gaat, kan je de nieuwe leiding hier ook wel tussendoor geleiden, waarbij je steeds (voorzichtig) bochtjes maakt in de leiding, zodat ie wel goed doorvoert. Vervolgens haal je de gemaakte bochtjes er weer uit, door het recht te buigen (uiteraard).

Offline Koen

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Sommelsdijk
  • 6. Provincie: Zuid-Holland
Re: Remleiding vervangen
« Reactie #4 Gepost op: 19-07-2017 09:09 »
Dat is de plek! Heb hem er uiteindelijk voorzichtig tussendoor geleid, stukje voor stukje...

Zo strak als de originele gaat nooit lukken zonder de koes eraf te halen, dus dan moet het maar zo. Blij verrast met het materiaal van deze  remleiding, buigt soepel en makkelijk, had al nachtmerries...

Alleen voor nog wegwerken en aansluiten aan de hoofdremcilinder, daarna ontluchten.

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Remleiding vervangen
« Reactie #5 Gepost op: 19-07-2017 13:12 »
goed bezig 8)