Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Index
Forum
Help
TinyPortal
Zoek
Kalender
Fotoalbum
Inloggen
Registreren
Dyane Vereniging Nederland
-
Forum
-
Techniek
-
Banden/velgen
-
Balanceren
Menu
Welkom
Bestuur
Forum
Verenigings Winkel
Magazijn
Evenementen
Verhalen over Dyanes
Lid worden
Technische Assistentie
Aca/Dyane Register
Facebook
Links
April 2018
Zo
Ma
Di
Wo
Do
Vr
Za
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Evenementen
Apr 29:
29 april: Oranjerit van de EEEC vanuit Soest: Dyanes welkom!
Mei 5-6:
5 en 6 mei 2018 Citromobile: Citroën geeft je vrijheid!
Mei 12:
12 mei 2018: Magazijndag Dyane Vereniging
Mei 20:
20 mei: DDRT racet in Magny-Cours (FR) de Trophée de Nevers
Forum Dyane Vereniging Nederland
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Balanceren (gelezen 416 keer)
0 leden en 1 gast bekijken dit topic.
Roel van de Wal
DVN leden
Newbie
Berichten: 19
1. Lid DVN?: Ja
3. Dyane of Acadiane?: Beide
5. Woonplaats: St Michielsgestel
6. Provincie: NB
Balanceren
«
Gepost op:
27-12-2017 18:00 »
Ik vraag me af, het balanceren van de wielen, wie heeft daar ervaring mee?
Het "uit" balans" zijn van een wiel, je moet het kunnen merken bij 80 of bij 120 km/u.
Wie o wie,
Roel
Gelogd
Marcel
DVN leden
Hero Member
Berichten: 822
Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
1. Lid DVN?: Ja
3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
5. Woonplaats: Roosendaal
6. Provincie: NoordBrabant
Re: Balanceren
«
Reactie #1 Gepost op:
01-01-2018 14:50 »
Er wordt veel over gezegd / gesproken, maar het is (mijn inziens) naar persoonlijke smaak.
Als je precies bent, en graag voor kwaliteit gaat, is balanceren een prettig iets.
Als je purrist bent, is een trilling en een rammeltje hier en daar, een bij behorend iets.
Daar komt wel bij, dat veel banden-balanceerders niet altijd zin hebben om hun standaard balanceer apparaat, om te bouwen voor onze 3 gaats velgen, laat staan dat ze onze dichte-naaf-gat velg kunnen balanceren.
Ik heb mijn banden (jaren geleden) wel laten balanceren, toen ik nieuwe velgen en nieuwe banden kocht. Gelukkig was die balanceerder destijds bereid om zijn apparaat 'even' om te bouwen.
Ik heb sindsdien nooit een trilling in mijn stuur, of in de koets gehad, van verkeerd gebalanceerde banden/velgen.
Mocht je wel trillingen voelen; dan kan je er wat aan laten doen.
«
Laatst bewerkt op: 04-01-2018 22:38 door Quinten
»
Gelogd
Nico
DVN leden
Newbie
Berichten: 45
Dyane, plaisir toujours
1. Lid DVN?: Ja
3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
5. Woonplaats: Zevenaar
6. Provincie: Gelderland
Re: Balanceren
«
Reactie #2 Gepost op:
07-01-2018 12:03 »
Hallo, misschien een wat late reactie op de balanceervraag. De wielen van mijn Dyanes waar ik in een grijs verleden in reed en ook die van mijn Acadiane waar ik nu in rijd zijn niet uitgebalanceerd. Volgens kenners is dat niet nodig. De lage snelheden van onze trotse voertuigen en het onbekrachtigde sturen ervan zouden balanceren niet nodig maken. In 1986 zijn wij met onze toenmalige Dyane (een viertje!) naar de Provence gereden. Voor ons vertrek had ik twee nieuwe voorbanden laten monteren. Mijn vader reed Opel Kadett en liet ook twee banden monteren. Zijn wielen werd uitgebalanceerd, die van onze Dyane niet. Op mijn vraag waarom dat niet gebeurde antwoord de bandenspecialist, dat dat bij "een Eend" (!) niet nodig was. In de Provence reed ik mijn rechter achterband kapot op een scherpe steen in een onverharde weg. In Vaison-la-Romaine heb ik destijds een nieuwe band laten monteren bij een Citroendealer. Ook zij gaven aan dat uitbalanceren niet nodig was. Ik herinner mij mijn verbazing nog bij het afrekenen. Niet over het uitbalanceren, maar dat dezelfde (merk) band in "thuisland" Frankrijk een kleinte twintig gulden duurder was dan in Nederland (104 om 88 gulden). Of zou dat destijds een soort "toeristentoelage" zijn geweest van de lokale Citroendealer?
Gelogd
Jodeuchevoo
DVN leden
Full Member
Berichten: 132
1. Lid DVN?: Ja
3. Dyane of Acadiane?: Dyane
Re: Balanceren
«
Reactie #3 Gepost op:
08-01-2018 14:52 »
Een theoretische beschouwing:
We vinden het in deze tijd vrij normaal om met een snelheid van 130km/h over het asfalt te scheuren. Daarom zijn banden van een zgn. moderne auto altijd gebalanceerd om rust in de aandrijflijn te hebben en slijtage tegen te gaan. Echter, de redenatie om 2cv/Dyane/Aca/Mehari banden niet te balanceren zit eerder in het feit dat deze auto's ontstaan zijn in een tijdperk waar de snelheid van veel auto's laag ( lees traag) was in verhouding tot nu. Maar met het stijgen van het vermogen van een Dyane 6 tot een respectabele 32 of 35 pk is heeft de max. snelheid van onze gewaardeerde auto's ook die 130km/h bereikt. Naar mijn idee is het derhalve zinvol om de wielen van de Dyane 6 te laten balanceren omdat die vermoedelijk ook de snelheid van 130km/h bereiken. Niet balanceren wil niet per definitie beteken dat de aandrijflijn gaat trillen.
Het zinvolste is derhalve om te laten balanceren als je een overdaad aan stuurtrillingen waarneemt.
MVG
Jo
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Dyane Vereniging Nederland
-
Forum
-
Techniek
-
Banden/velgen
-
Balanceren
Recente artikelen nieuw
Onderwerp
Datum
Bekeken
Zaterdag 12 augustus: Magazijn gewoon geopend!
19-07-2017
832
Zaterdag 2 september 2017: jubileumviering Dyane 50 jaar Camping De Worp in Deventer.
16-07-2017
1096
Magazijnopening iedere 2e zaterdag van de maand!
11-05-2017
1172
Nieuw in het magazijn: afsluitbusjes sierdaklijst en afdichting luchtregelaars.
05-12-2014
3911
Stallingplaatsen in ons magazijn
13-01-2014
5100
Behoud origineel Dyane Plaatwerk
15-11-2013
5666
DVN Facebook
14-09-2013
6269
Emissiemetingen van de FEHAC
27-05-2013
4823
Vraag en aanbod is nu online
12-04-2013
6503
Altijd al willen weten hoe de torsiestijfheid is van de verschillende A-typen chassis?
22-03-2013
4757