Renť Ducassou-Pťhau (ontwerper van o.a. de Dyane) gestorven



Zijn naam is onbekend bij het grote publiek, maar de Panhardisten en CitroŽnisten met grote belangstelling voor de geschiedenis van hun favoriete merk kennen hem: Renť Ducassou-Pťhau is gestorven op de leeftijd van 79 jaar. Hoewel het vaderschap van de Panhard 24 en dat van de CitroŽn Dyane "officieel" wordt toegeschreven aan Louis Bionier, is het minder bekend dat die auto's een co-auteur hebben in de persoon van deze op 11 juli 1927 geboren Bask.
Renť Ducassou-Pťhau die op 1 maart 1960 in dienst trad van Panhard bij de B.E.R.C., het studie- en ontwikkelingsbureau van de carrosserieŽn, na een carriŤre begint bij publieke werken. Bionier belastte hem met de verbetering van een aantal stilistische karakteristieken van de PL 17, die zichtbaar zijn op het model 1963, maar vooral met het project "V527", dat van de toekomstige Panhard 24.

Ducassou werkte thuis aan zijn tekeningen en kwam op alle maandagen naar de avenue d'Ivry met zijn mappen vol met nieuwe ideeŽn. Deze ideeŽn werden niet altijd geaccepteerd voor seriebouw, maar waren dan een prikkel voor de toekomst. In het voorjaar van 1961, zich voorstellende hoe een aan de smaak van de dag aangepaste "Dynavia" er zou moeten uitzien, bedacht Renť Ducassou voor het dashboard "draaiende kappen" voor de ventilatie, voorzien van "chlorophyl filters", een wens verhoord door CitroŽn in de recente C4.
Nadat het Panhard studiebureau was overgenomen door CitroŽn begon hij vlijtig, op dezelfde manier aan het door Pierre Bercot gewenste "Algemene verbeteringsproject" om de 2CV een verjongingskuur te geven. Het resultaat werd onder de naam Dyane getoond op de Salon van 1967. Het was zijn laatste werk voor het B.E.R.C.

Renť Ducassou was een van ideeŽn bruisende ontwerper. Veel van wat hem op automobielgebied bezighield is nog steeds actueel: eenvoudige en vloeiende lijnen, goed zicht rondom, bescherming van de carrosserie (speciaal dankzij dwarsgeplaatste schokdempers). Voor anderen had hij ook begrepen, dat het interieur van de auto met evenveel zorg ontworpen moest worden als de carrosserie en dat de vorm van de accessoires zowel het comfort als de passieve veiligheid bepaalt. Na de sluiting van Panhard bleef hij, ondanks een verandering in zijn beroepsmatige richting, zeer verknocht aan het erfgoed van het oude merk en ging hij door met het bedenken van vele modellen,aangeduid met de afkorting "PL" en wel in het bijzonder van verbazingwekkend modern uitziende personenauto's.

Op de achterkant van een enveloppe, die hij ons een paar dagen voor zijn dood stuurde, kon deze eeuwig jonge man, die altijd vol ideeŽn zat, het niet nalaten een verbazingwekkende monovolume in de vorm van een schildpadschild te tekenen.
Maar Renť Ducassou-Pťhau had nog vele andere pijlen op zijn boog. Hij was een kenner van de locale Baskische geschiedenis en taal, hij stierf zaterdag 15 juli 2006 in het hart van de "Labourd" (een provincie van het Baskenland),die hij zo beminde. Zijn levendige geest,zijn weetgierigheid en zijn vriendelijkheid zullen wij missen!

(Bron: Amicale Panhard Belgique)

 



Laatste update: donderdag 20 juli 2006