Oude
tijden herleven, want liefhebbers van klassieke Citroëns kunnen zich
eindelijk weer eens met elkaar gaan meten in een klassieke autorally: Vive
Le Citron Pressé! Voor veel Citroën liefhebbers zal Le Citron Pressé
synoniem zijn voor het enige echte evenement waar rijder en navigator het
uiterste uit zichzelf en hun Citroën dienen te halen. De organisatie van
Le Citron Pressé wil niet alleen degenen die jarenlang ‘droog’ hebben
gestaan, maar ook zo veel mogelijk novices verwelkomen. Daarom een korte
toelichting.
Wat
maakt klassiek rallyrijden zo boeiend? Alles draait om precisie: de
navigator dient met behulp van diverse navigatiesystemen te herleiden
welke route de organisatie op de kaart heeft uitgezet. Dat is geen
puzzelen, maar zorgvuldig navigeren en de bestuurder voert die instructies
uit, liefst zonder commentaar. Wat maakt het rijden van Le Citron Pressé
zo boeiend? U meet zich met andere Citroëns en het is een goed bewaard
geheim dat een Citroën nagenoeg onverslaanbaar is in een rally.
De editie van 2011 start op 1 juni 2011 met een facultatieve proloog
vanuit Abdij Rolduc in Kerkrade. Deze telt niet mee voor het
eindklassement, maar kan worden gezien als voorgerecht. Hij voert naar
Esch dat tussen de Franse grens en stad Luxemburg is ingeklemd. Daar start
donderdag de eerste etappe die leidt naar Colmar in de Franse Elzas.
Vanuit Colmar leidt de route op vrijdag over de geboortegrond van Citroën
rallycrack, zevenvoudig WRC-kampioen Sébastien Loeb, en terug naar Colmar.
Zaterdag wordt vanuit Colmar koers gezet naar Bastogne waar de finish
ligt. De ceremoniële finish met afsluitend diner met prijsuitreiking zal
’s avonds plaatsvinden in Abdij Rolduc. Prijs voor deelname bedraagt
1.250 euro per equipe. Daarbij zijn drie overnachtingen, drie diners en
lunches en toebehoren als rallyschilden inbegrepen. Le Citron Pressé
wordt mede mogelijk gemaakt door Citroën Nederland. Alle modellen die
niet meer in productie zijn, worden toegelaten.
Zie: www.lecitronpresse.nl
|