De Dyane kwam op de markt als
"een verbeterde eend". Maar wat was er verbeterd? Hieronder
een aantal verbeteringen:
-
De
Dyane reed harder dan de 2CV, 100 km/h tegen 85 km/h voor de 2CV.
-
De auto had homokinetische aandrijfassen in tegenstelling tot kruiskoppelingen in de 2CV. Het nadeel van kruiskoppelingen was gebok in scherpe bochten.
-
Een
uitlaat die doorliep tot de achterbumper, in tegenstelling tot onder de
bodem ter hoogte van de voeten van de bestuurder.
-
Hangende
pedalen voor rem en koppeling.
-
12
Volts installatie.
-
Diverse
carrosserie verbeteringen waar onder: Een stevigere profilering van de
deuren stijvere carrosserie, vijfde deur, hogere voorruit.
-
Dak
van binnen uit te sluiten.
-
Kunststof
stuurwiel.
-
Ingebouwde
koplampen.
|
Halverwege
1968 gebeurde er heel veel met de motor en de versnellingsbak, de Dyane
"4" werd geïntroduceerd (3/'68) met de 435 cc / 26 Pk motor die de 425 cc / 21 Pk verving. De topsnelheid werd
opgeschroefd naar, houd U vast 105 km/h. Deze motor werd tevens voorzien
van warmtewisselaars. De nieuwe 435 motor was tevens de voorloper qua
uitleg en constructie van de huidige 604 motoren die eerst in de Ami en de
Dyane geplaatst werden, de 2CV kreeg de 435 motor pas in 1970, gelijk met
zijn naamwisseling in 2CV4.
Zoals reeds eerder eens werd opgemerkt zijn de
2CV4 en de 2CV6 eigenlijk eenden met een Dyane onderstel. In de
onderdelenlijsten van de Ami en de 2CV4/6 kom je onderdeelnummers tegen
die beginnen met AY wat duid op herkomst Dyane.
En wat te denken van het
dashboard van de Dyane intro 1967, dit dashboard lijkt erg veel op de
later geïntroduceerde Ami 8 1969. De Dyane heeft eigenlijk gezorgd voor
de totstandkoming van de nieuwe generatie A-typen zoals wij die nu nog
kennen.
John
Vernooij.
|