Een stukje van de geschiedenis van de Dyane  



Wat veel mensen niet weten is waar de naam Dyane vandaan komt. In 1965 werden de Panhard-fabrieken door Citroën overgenomen en in 1967 verliet de laatste Panhard de fabriek. In 1965 kreeg Louis Boinier, ontwerper bij Panhard, van Citroën de opdracht iets nieuws te bedenken op het onderstel van een 2CV. De kosten moesten laag blijven. Hij vroeg aan Citroën of de nieuwe auto een door hem bedachte naam mocht dragen en Citroën stemde hiermee in. Het werd dus de Dyane in navolging van andere Panhard-namen zoals:

  • 1936: Dynamic

  • 1948: Dynavia (prototype)

  • 1946: Dyna




De Dyane kwam op de markt als "een verbeterde eend". Maar wat was er verbeterd? Hieronder een aantal verbeteringen:

  • De Dyane reed harder dan de 2CV, 100 km/h tegen 85 km/h voor de 2CV.  

  • De auto had homokinetische aandrijfassen in tegenstelling tot kruiskoppelingen in de 2CV. Het nadeel van kruiskoppelingen was gebok in scherpe bochten. 

  • Een uitlaat die doorliep tot de achterbumper, in tegenstelling tot onder de bodem ter hoogte van de voeten van de bestuurder.

  • Hangende pedalen voor rem en koppeling.

  • 12 Volts installatie.

  • Diverse carrosserie verbeteringen waar onder: Een stevigere profilering van de deuren stijvere carrosserie, vijfde deur, hogere voorruit.

  • Dak van binnen uit te sluiten.

  • Kunststof stuurwiel.

  • Ingebouwde koplampen.  




Halverwege
1968 gebeurde er heel veel met de motor en de versnellingsbak, de Dyane "4" werd geïntroduceerd (3/'68) met de 435 cc / 26 Pk motor die de 425 cc / 21 Pk verving. De topsnelheid werd opgeschroefd naar, houd U vast 105 km/h. Deze motor werd tevens voorzien van warmtewisselaars. De nieuwe 435 motor was tevens de voorloper qua uitleg en constructie van de huidige 604 motoren die eerst in de Ami en de Dyane geplaatst werden, de 2CV kreeg de 435 motor pas in 1970, gelijk met zijn naamwisseling in 2CV4. 

Zoals reeds eerder eens werd opgemerkt zijn de 2CV4 en de 2CV6 eigenlijk eenden met een Dyane onderstel. In de onderdelenlijsten van de Ami en de 2CV4/6 kom je onderdeelnummers tegen die beginnen met AY wat duid op herkomst Dyane. 

En wat te denken van het dashboard van de Dyane intro 1967, dit dashboard lijkt erg veel op de later geïntroduceerde Ami 8 1969. De Dyane heeft eigenlijk gezorgd voor de totstandkoming van de nieuwe generatie A-typen zoals wij die nu nog kennen.

John Vernooij.


Laatste update: maandag 12 februari 2007