Speciale
type Dyanes en Acadianes
|
|
|
Dyane
Nazaré
De
eerste speciale serie van de Dyane is de Nazaré 1975 of 1976. De naam
komt van een klein bekend haventje in Portugal. De auto is daar gemaakt en
ze noemden het een verpersoonlijkte versie voor de thuismarkt. Over de
auto is niet veel bekend, achterop staat in grote letters Dyane Nazaré.
Het bankstel: de zitting en de rugleuning zijn bekleed met een stof met
grote diagonale ruiten. De rugleuningen zijn verstelbaar (slaapstoelen?).
|
|
Dyane
Caban
|
Andere
foto's
van de
Dyane Caban
|
De
bekendste speciale serie van de Dyane is de Caban die op 20 april 1977 geïntroduceerd
werd. Een donkerblauwe Dyane6 met een wit dak, witte belijning en een
Caban-logo op de voordeuren, motorkap en achterklep. De technische
uitvoering was gelijk aan de gewone Dyane. De eerste Cabans hadden
trommelremmen voor en kregen de schijfremmen ook pas na juli 1977. De
Caban had net als de gewone Dyane schuifruiten in de voorportieren, de
grijze grille met horizontale chromen balkjes en de chromen bumpers.
Afwijkend zijn de in wit (blanc meye) uitgevoerde velgen en deurgrepen.
Zwarte targa bekleding was standaard maar als extra was er alleen voor de
Caban leverbare speciale stoffen bekleding in een blauw/wit geometrisch
patroon. Het logo lijkt op een in de wind dansend lint met een kompasroos
eroverheen. De Caban is geïnspireerd op de pleziervaart, de vertaling van
caban is een regenmantel met kap en mouwen. Er werden 1500 stuks gebouwd.
De prijs was ongeveer f 150,- meer dan een gewone Dyane. Een overgebleven
Caban is een grote zeldzaamheid daar ze bijna allemaal door roest verteerd
zijn.
|
|
Dyane
Capra
|
Andere
foto's
van de Dyane Capra
|
Een
paar jaar later kwam de Dyane Capra, een in Spanje gebouwde special voor
de Spaanse en de Italiaanse markt. Het is een gele Dyane met een zwarte
voor- en achterkant en zwarte stootstrips onderlangs deuren en
achterspatbord. De bumpers, sierstrips en deurgrepen zijn zwart met op de
achterbumper zwarte beugels ter bescherming van grotere (visa)
achterlichten. Grote kunststof spiegels en de bekleding is zwart met een
gele baan over iedere zitplaats. De sportieve wielen zijn die van de GS
X2. Het logo staat afgebeeld op de beide voordeuren, motorkap en
achterklep welke laatste ook het serienummer vermeldt. De uitvoering is
zoals elke Spaanse Dyane met draairamen in de voorportieren, zoals bij de
Acadiane en schuifruitjes in de achterdeuren.
|
|
Dyane
Edelweiss
|
Andere
foto's
van de Dyane
Edelweiss
|
De
Dyane Edelweiss is saffierblauw met een witte striping en heeft dezelfde
wielen als de Capra dezelfde stootstrip onder langs de carrosserie, extra
beschermbeugels op de voor- en achterbumper en een bagagerek op de
achterklep. Over het midden van de zijkant loopt tussen de spatborden een
striping, deze loopt door over de bovenkant van het achterspatbord en
loopt dan via de achterklep door naar de andere kant. De naam Edelweiss is
in de striping verwerkt. Deze heeft eveneens een serienummer- vermelding
achterop. Ook dit is een Spaanse uitvoering.
|
|
Dyane
Côte d'Azur
|
Andere
foto's
van de Dyane Côte d'Azurs
|
Een
andere speciale serie is de Dyane Côte d'Azur. Bedoeld voor de Engelse
markt in 1982. Een witte Dyane met een blauw dak, een blauwe baan aan de
zijkanten en over de achterklep verder geen veranderingen.
|
|
Dyane6
Dyanissima
|
|
|
|
Laatste update: zaterdag 23 april 2005
|
|