Tijdens
mijn tocht door de papieren erfenis van John Vernooij kwam ik erachter dat
dit jaar onze vereniging op de kop af 25 jaar bestaat. Ook kwam ik de naam
Frank Kam vaak tegen in stukken uit het prille begin 1983/1984. Ik kende
hem natuurlijk al wel van de uitstekende naslagsite: http://www.citroendyane.nl.
Reden genoeg om een kort interview met Frank te houden.
Hoe
het begon
“Ik had samen met mijn broer een Dyane gekocht, een cursus gevolgd bij
het Eendeëi en toen kwamen we erachter dat er geen echte club was waar je
met een Dyane terecht kon. Rond die tijd werd ook ongeveer besloten door
Citroën om de Dyane uit productie te nemen. Een paar mensen
waaronder John Vernooij en Jim van der Put van het Eendeëi hebben het
idee opgevat om een speciale Dyaneclub op te richten. Ik was er vroeg bij
betrokken en vanwege mijn contacten bij Citroën Nederland hebben we een
presentatie kunnen geven bij Erik Verhaest, Die was heel enthousiast..
Verder hebben we een brief geschreven naar Citroën met ons voornemen om
een Dyaneclub op te richten. Hier kregen we een mooi antwoord van Jacques
Calvet terug!”
Hoe
het verder ging
“We hebben vervolgens een tiental clubbladen gemaakt niet allemaal
volgens een vast schema, maar we waren ook afhankelijk van inbreng van de
leden. Bedenk goed: we waren met niet zoveel leden, we hadden geen
magazijn en ook erg weinig middelen. Wel hadden we de juridische vorm van
vereniging gekozen en waren we ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
John had behoorlijk wat onderdelen en soms werden er wel complete
Dyane’s aangeboden. Langzamerhand bloedde de vereniging echter een
beetje dood”. (Noot QN: zie de tekst uit het clubblad van 1990,
waarin Frank duidelijk maakt dat er zonder enige inzet van de leden weinig
reden is om een vereniging te hebben!)
Hoe
de vereniging een doorstart maakte
“Ergens in 1994 hebben John en ik gedacht dat het wenselijk zou zijn om
de vereniging toch weer nieuw leven in te blazen. Er kwam meer aandacht
voor de Dyane. We hebben toen weer een oproep gedaan aan de leden om mee
te helpen aan een doorstart. Ikzelf ben echter in 1995 naar Frankrijk
vertrokken voor ruim 3 jaar. De vereniging is vanaf de doorstart in 1994
weer goed tot leven gekomen”.
Dyane de Godin van de A-types
“John is toch steeds de drijvende kracht geweest achter de
vereniging. We zijn nooit de dikste vrienden geweest, maar de
Dyanevereniging was de bindende factor, dus we kwamen er altijd wel uit.
John had al lang het idee om een boek uit te brengen. Ik heb aangeboden om
hem te helpen. Omdat ik in Frankrijk woonde ben ik bijvoorbeeld naar de
ontwerper van de Dyane geweest. Bij het gesprek waren Robert Opron (in de
60-er jaren hoofd van de stylingafdeling) en Jacques Charreton aanwezig.
Hierdoor konden we goed inzicht krijgen in het ontstaan van de Dyane. In
Frankrijk heb ik nog aardig wat redactiewerk gedaan voor het boek”.
http://www.citroendyane.nl
“Ja,
mijn website. In 2000 werd ik ICT manager en wilde ik eigenlijk ook meer
praktisch inzicht hebben in websites. Een website over mezelf vullen vond
ik niet zo’n goed idee, maar een website met alles over de Dyane
natuurlijk weer wel! Met John was ik overeengekomen om op de website ook
de informatie die we voor het boek hadden ingewonnen te plaatsen. Ik kan
op dit moment niet veel meer doen aan de website, want meer informatie
bestaat er denk ik niet over de Dyane!”
Tip voor de vereniging?
“Zorg
altijd voor een solide juridische structuur met duidelijke afspraken, leg
zoveel mogelijk zakelijk vast. Ik zie nu dat er meerdere bestuursleden
zijn, daardoor kan het werk goed verdeeld worden onder de leden.”
(Noot QN: Tot zover dit interview met Frank Kam. Frank heeft
ook nog prachtige verhalen verteld over zijn Dyane’s. Die komen later
nog een keer aan bod in de serie “Mijn Dyane in 12 vragen”.)
Quinten
Niessen
|