Omdat de fuseepennen van mijn Dyane teveel speling hadden voor de APK, ben
ik op zoek gegaan naar iets waarmee ik in enkele uurtjes klaar ben, zonder
hulp nodig te hebben en waar het niet noodzakelijk is om het spatbord en
complete draagarm er voor te moeten uitbouwen.
Ik
heb toen de M.R. 630-22/14 trekker als voorbeeld genomen, die in sommige
werkplaatshandboeken voor A-types staat afgebeeld.
Deze
heb ik in een stevige uitvoering gemaakt, met een hydraulische-cilinder in
plaats van een schroefspindel. Met deze trekker heb ik al de nodige
fuseepennen vernieuwd. Sommige pennen kunnen behoorlijk vastzitten, maar
ik heb er tot nu toe niet een gehad die er niet uit kwam. Je hebt voor het
maken van deze trekker toch minstens een 10-tons hydraulische cilinder
nodig, want met minder krijg je de pennen er niet uit. Deze cilinder is
meestal in een standaardmaat leverbaar bij automaterialenzaken. Ze zijn
los te koop met pomp. Ik heb hem in een complete carrosserie-uitdeukset
gekocht voor Euro 250,-. (Alleen een cilinder met pomp kost ongeveer f
190,- , deze worden niet geleverd vanuit Taiwan of Japan).
Michel
Evers leverde een uitvoerige bouwtekening bij het verhaal. Bent u geïnteresseerd,
belt u dan even met John Vernooij of met Michel Evers, (red.).
De
hydraulische cilinder: heeft aan de bodemzijde al een uitsparing van 33
(doorsnede) x 50. Hier past de positioneringspen in van 33 (doorsnede) x
100 cm. Deze pen wordt bij een carrosserie-uitdeukset bijgeleverd. Koop je
alleen een cilinder en pomp dan moet je de pen zelf maken. Aan de
spiegelzijde van de zuigerstang is een kamer ingedraaid (geboord) van 17
(doorsnede) x 12. Door de olietoevoernippel uit het cilinderhuis te
draaien kun je de cilinder in zijn geheel in de drieklauw van een
draaibank spannen en de kamer van 17 (doorsnede) erin maken. Draadstangen:
M20 x 728 /2 keer /FE 360
4 moeren van M20. Verder heeft U nodig:
Fusee-uitdrukpen: FE360 of van gehard staal /1 keer een stalen
uitdrijfpen: FE360, voor het verwijderen van het stof¬kapje bovenop de
fuseepen, een stalen uitdrijfpen: FE360, voor demonteren en monteren van
de lagerbussen in de fuseeen. De oude fuseepen niet weggooien: deze heb je
in het begin nodig om de fuseepen, die nog in de fusee zit, los te
schrikken (tenzij je fusee-uitdrukpen in gehard staal kunt uitvoeren, heb
je deze pen niet nodig).
Het
vernieuwen van een fuseepen
-
Plaats
onder de voorste asbuis-bouten een stevig houten balkje met daaronder
een garagekrik in het midden van het houten balkje.
-
Krik
de auto zo hoog mogelijk op, zodat er tussen de onderkant van de fusee
en de vloer een ruimte ontstaat van ongeveer 25 a 30 cm.
-
Plaats
achter de achterwielen een houten blok.
-
Verwijder
een of beide voorwielen, demonteer de aandrijfas uit de wielnaaf (met
gebruik van een persluchthamer en dop 32).
-
Demonteer
het stuurarmpje; de twee M7 boutjes boven in de fusee. Schroef het
stofdeksel (10) onder uit de fusee (eventueel met een
slagschroevedraaier).
-
Verwijder
de smeernippel uit de fusee. Steek de stalen pen nr. 7 van onder in de
fusee en duw hem door het vet heen totdat hij binnen, tegen het
bovenste stofdekseltje (11) aan ligt.
-
Sla
met een hamer nu het stofdekseltje eruit.
-
Verwijder
de twee wieluitslagboutjes uit de fusee. Let daarbij op dat de
borgmoer op het boutje meedraait. Dit bespaart je later met monteren
weer tijd met de eventuele controle van de wieluitslag.
-
Plaats
de trekker om de fusee. Je moet daarbij het fusee-drukblok nr.1 als
laatste onder schroeven. Let op of je de goede kant van de drukblok
laat steunen onder de fusee en of het uitdrijfgat in het blok uitkomt
met de te verwijderen fuseepen.
-
Plaats
boven op de fuseepen pen nr. 6 (indien deze gehard is) of anders een
oude fuseepen nr. 9.
-
Pomp
nu dit geheel op lichte druk en kijk of de pen boven op de fuseepen in
lijn ligt.
-
Pomp
nu het hele zaakje stevig op druk (het kan zijn dat je met je eigen
gewicht even op de pomphandle moet drukken) en op een gegeven moment
hoor je een doffe slag door de auto gaan. Dit is het moment dat de
fuseepen is losgekomen.
-
Laat
de cilinder van druk de af en plaats pen nr. 6.
-
Druk
nu de fusee¬pen in zijn geheel eruit. De fusee kan nu van de draagarm
genomen worden.
-
Maak
alles schoon; klop de versleten lagerbusjes (3&4) uit de fusee met
pen nr. 8. Plaats de nieuwe lagerbusjes en controleer of de nieuwe
fuseepen er soepel doorschuift.
Monteren
van de fusee
-
Schuif
eerst de trekker over de draagarm.
-
Plaats
de fusee met de twee drukschijven (met daartussen het
druklagerschijfje) en doe het stofkapje er over.
-
Tik
van onder door de fusee en de druklagerschijven een oude fuseepen in
de draagarm.
-
Tik
nu de nieuwe fuseepen lichtjes boven in de fusee. Haak de trekker
eerst onderin en kantel hem dan boven op de nieuwe fuseepen.
-
Breng
de cilinder op druk en duw de nieuwe fuseepen zo ver mogelijk in de
fusee. De laatste 15 mm. duw je door met pen nr. 6 totdat de
spiegelkant van de fuseepen gelijk ligt met de rand van de lagerbus.
-
Demonteer
de trekker van fusee en draagarm.
-
Monteer
het onderste schroefdekseltje en borg deze.
-
Schroef
de vetnippel en de wielaansluiting-boutjes in de fusee.
-
Plaats
bovenste stofdek¬seltje in de fusee en borg deze met een centerpunt
rondom in de fuseerand.
-
Smeer
de fusee door (soms kan er uit het bovenste stofdekseltje nog wat vet
puilen, sla dan daar nog een keer extra een centerpunt in, totdat er
geen vet meer uitkomt).
-
Monteer
nu de aandrijfas, stuurarm en het wiel en zet de auto weer op zijn
vier wielen neer. Smeer de fusee na ongeveer 1.000 km. nog eens door.
Voor
informatie:
John
Vernooij of
Michel Evers
telefoon: 046 - 37 28 57
|