Dyane Vereniging Nederland

Forum DVN => Vragen en berichtgeving mbt het forum => Topic gestart door: Anne Simonis op 07-07-2019 19:38

Titel: koppeling stellen/verv. hulp in de afstelling vraag over de kleppenspeling
Bericht door: Anne Simonis op 07-07-2019 19:38
hallo allemaal, even voorstellen ik ben anneke's monteurtje, en doe het blije onderhoud van een dyane, van 1974 van anneke en ben deze geheel aan het opknappen voor haar. De koppeling roept bij mij vragen op deze is nu voor tweederde vrije slag en een derde op druk. de kabel kan niet meer worden op gespannen deze staat op het eind. nu heb ik het blok gelicht en de koppeling los liggen, ik dacht aan verleten platen. maar deze zijn nog voorzien van de dwars groeven. dus niet echt op. hoe is deze nu nog te stellen? na de montage. of is het raadzaam een nieuwe kabel te monteren, bij demontage in de ruimte achter de plaat een vervormde ring  gevonde! zie foto's waar is deze van en waar moet de Te kopen nieuwe?
gr MrB
Titel: Re: koppeling stellen/verv.
Bericht door: Jodeuchevoo op 09-07-2019 21:22
Hallo Anne,
De plaat zelf ziet er goed uit. Hoe krachtig is het verenpakket nog ? Die ring ??? Wellicht van het druklager ? Hoe ziet het druklager er uit ? Is dit mogelijk versleten waardoor de koppeling niet meer naar behoren werkt ? Aanstaande zaterdag is magazijndag. Wellicht dat daar techneuten aanwezig zijn die jouw op het goede spoor kan zetten.
groet
Jo 
Titel: Re: koppeling stellen/verv.
Bericht door: Anne Simonis op 09-07-2019 21:49
dank voor je reachtie zie foto van druklager.de ring is te klein voor uit het druklager te komen volgens mij
Titel: Re: koppeling stellen/verv.
Bericht door: Anne Simonis op 09-07-2019 21:51
druklager ziet er goed en hoorbaar netje uit. dus ik loop effe vast nu
Titel: Re: koppeling stellen/verv.
Bericht door: Marcel op 10-07-2019 07:53
Als de koppeling kabel al maximaal gesteld is, zit ik te denken aan een mogelijke kromme druklager vork / hevel. Maar eerst eens een andere kabel erin zetten, en zien of de lengte dan beter uitkomt.
Titel: Re: koppeling stellen/verv.
Bericht door: Jodeuchevoo op 10-07-2019 10:01
Is de veer van het druklager goed ingehaakt ? Lijkt niet symmetrisch te zitten. Kromme gaffel zoals door Marcel geopperd komt ook wel voor. Verder reikt mijn Latijn op dit moment ook niet. Ben benieuwd naar de oorzaak. 
Titel: Re: koppeling stellen/verv.
Bericht door: Anne Simonis op 10-07-2019 16:26
Hoi allemaal dank voor het meedenken,
Een foto van de vork gemaakt en ik zie er geen afwijkende vorm aan.
ik ga voor een nieuwe koppeling,drukgroep en lager. en zal overwegen om ook de kabel te vervangen.

Titel: Re: koppeling stellen/verv.
Bericht door: Jodeuchevoo op 10-07-2019 16:33
Anne,
google maar eens naar een afbeelding van de vork. Dan zie je duidelijk dat deze vork zo krom als een hoepel is.Lukt mij niet direct om er een plaatje in te plakken
Ben benieuwd.
Groet
Jo
Titel: Re: koppeling stellen/verv.
Bericht door: Marcel op 10-07-2019 18:28
Ik vindt het lastig om te zien, of tie zo krom is t.o.v. een nieuwe https://www.burton2cvparts.com/koppelingsgaffel-1970-p-4447.html
Maar ook deze foto is niet erg "haaks op de vork" genomen, dus lastig te zien. Ook de "search by picture" illustratie, rechts onder op die site-pagina, geeft geen duidelijk beeld.
Misschien kun je hem naast een andere vork houden. dan weet je het zeker.

Van de andere kant; afgelopen zaterdag iemand geholpen (die zeer veel kennis & ervaring heeft)  met een koppeling, welke juist NIET vrij kwam. Na veel verschillende drukgroepen en platen geprobeerd te hebben, uiteindelijk een passende keuze gevonden. We vonden het beide bizar, dat er toch veel verschil in kan zitten. En dan praat ik niet over millimeters, maar tienden er van!

Iig veel S6 er mee, en we horen graag de uitkomst.
Titel: Re: koppeling stellen/verv.
Bericht door: Anne Simonis op 10-07-2019 19:21
ik heb een plaatje ,maar ik denk dat het erg mee valt de "kromming
Titel: Re: koppeling stellen/verv.
Bericht door: Jodeuchevoo op 11-07-2019 19:02
Daar ben ik weer. Wist mij te herinneren dat ik nog een originele Citroën nieuwe vork moest hebben liggen. En zie daar, ik heb de afmetingen even op de foto gezet ter verduidelijking wat de oorspronkelijke staat dient te zijn. Ik zou zeggen, kijk en vergelijk.
Groet en succes
Titel: Re: koppeling stellen/verv.
Bericht door: Anne Simonis op 11-07-2019 21:13
Hoi jo, dank voor de info. ik heb ze vergeleken met de vork van onze bak. en meet niet veel verschil.
Titel: Re: koppeling stellen/verv.
Bericht door: Anne Simonis op 13-07-2019 18:17
een hele goedeavond,dyane o fiels :o dank voor al jullie info en meedenken, het keeringetje geplaatst. zie foto's.
Titel: Re: koppeling stellen/verv.
Bericht door: Anne Simonis op 13-07-2019 18:18
na het inslaan
Titel: Re: koppeling stellen/verv.
Bericht door: Anne Simonis op 13-07-2019 18:29
na stevig partijtje sleutelen,zie het resultaat. ze loopt als een zonnetje en  schakeld als nieuw.
nog maals dank aan alle en de onderdelen uit het magazijn.
Titel: Re: koppeling stellen/verv.
Bericht door: Anne Simonis op 13-08-2019 22:51
hallo allemaal, hier een vraag vanuit het rijden met deze dyane, start en loopt goed ,echter houd (voor mijn gevoel)in met gas geven en gaat niet harden dan 110km loopt 1 op 15 op vakantie langs eindhoven bij de eendegarage langs gegaan deze zij mij dat de klep speling niet goed zou kunnen staan en advieserde mij de in laat op 20 en de uitlaat op 25 af te stellen echter in de boeken staat beide op  20 graag jullie advies.
ook zoek ik nog hulp in het afstellen van de onsteking met een stroboscoop is er iemand die mij daarbij zou zou kunnen helpen?ik heb het vermoeden dat de geplaatste electronische onsteking niet geheel op tijd staat wel nettje volgends de gebruiksaanweizing afgesteld (brandend lampje)op de onsteking. groet Mr B
Titel: Re: koppeling stellen/verv. hulp in de afstelling vraag over de kleppenspeling
Bericht door: Acatoon op 15-08-2019 08:56
Hoi Anne, die kleppen zou ik zelf nooit zo ruim zetten. Ik denk ook
niet dat dat de oorzaak is. Wel als ze veel te strak staan, dan kan je
in het ergste geval compressie verlies hebben en de klep verbrand.
Ik zelf stel ze altijd af zoals het hoort.
Die ontsteking is denk ik een kwestie van experimenteren. Iets verdraai-
en geeft al verandering. Het is sowieso een kwestie van uitproberen met
onze motortjes. Is het luchtfilter schoon? Als dat echt vies is scheelt dat
ook in prestatie. Carburateur schoon en geen valse lucht? Ik noem maar wat,
het hoeft dus niet alleen hier aan te liggen.
Titel: Re: koppeling stellen/verv. hulp in de afstelling vraag over de kleppenspeling
Bericht door: Anne Simonis op 15-08-2019 10:36
Hoi acatoon, dank voor je reactie.

Ik vind de opgegeven afstelling ook ruim. echter hij werk zo al 34 jaar en geeft aan dat dit bij / voor hem het beste is.
Ik heb ze volgens mij netjes gesteld.
luchtfilter is nieuw, en de carburateur ultra soon gereinigd, de de verbindings slang met slangeklemmen gemonteerd.
Het starten bij kou en warm geeft geen enkel probleem.
Echter, bij rijden en gas geven neiging tot inhouden en som zelfs stoteren. ik heb geen vergelijkings materiaal. (is de eerste dyane vor mij) Echter in begin reed ze mijn inziens, redelijk en hebben voor de test nu meerdere ritjes gemaakt tijdens de vakantie, vind ik dus dat ze steeds meer 'moe" is. Bij proberen snelheid te maken op de snel weg, een bijkomend iets dat ze soms erg gaat stinken naar benzine en bij contole onder weg is er niets te zien!! het gaatje onderin het spruitstuk is open. ook doet ze dit bij een noodstop. Nu nog op vakantie, maar we gaan over 2 dagen weer naar huis, en zal dan eens je advies uit te voeren, en beginnen met de ontsteking iets te verdraaaien. zelf vind ik dit triky, en zou het eerst met een stroboscoop willen afstellen, echter heb dit zelf nog nooit gedaan. vandaar mijn hulp vraag.
Titel: Re: koppeling stellen/verv. hulp in de afstelling vraag over de kleppenspeling
Bericht door: Marcel op 17-08-2019 10:57
Hoi,
Dat je Dyane maximaal 110 rijdt, is niet het slechtste getal vindt ik. Ook 1:15 is niet bizar slecht. Maar inhouden tijdens gas geven is mogelijk wel vervelend.
Merk je verschil, tijdens het gas geven, of je in de 1e of 2e trap gas geeft?
Qua kleppen stellen; de boeken schrijven 0.20 voor, de uitlaat op 0.25 zetten kan je proberen ja.
Titel: Re: koppeling stellen/verv. hulp in de afstelling vraag over de kleppenspeling
Bericht door: Jodeuchevoo op 17-08-2019 19:36
Klepspeling instellen op 0,25 heeft voor het bedrijf het voordeel dat men veel minder risico loopt op verbrande uitlaatkleppen. Doordat de kleppen dan nl. langer op de klepzitting rusten kunnen deze meer warmte afgeven aan de cylinderkop. Als je bij regelmaat de kleppen controleert ( en dan bedoel ik om bv 5000km ) kun je gerust 0,20 aanhouden.
Titel: Re: koppeling stellen/verv. hulp in de afstelling vraag over de kleppenspeling
Bericht door: Anne Simonis op 17-08-2019 21:39
Goedeavond heren, Marchel en Jodeuchevoo,
Dank voor jullie meedenken. 
We merken met het gasgeven geen verschil in de eerste of tweede trap.
we merken we dat; bij rijden op de snelweg, bij meer gas geven de auto erg naar benzine gaat stinken. Dit gaat voor een groot gedeelte weg als we met een geleidelijke regelmaat blijven rijden maar niet geheel.
Ik ga beginnen bij thuikomst met de carburateur te demonteren en nakijken en te voor zien van nieuwe pakkingen.
Ik zie onderweg nl, dat de carburateur rondom "nat"is en ik de schroeven wel tot een have slag meer kan aan draaien.merdere malen nu gedaan. de pakking van de deksel lijkt korrelig aan de uitstekende delen. en de schroeven lijken "los te lopen" tijdens rijden.
wordt vervolgt.
Mr B


Titel: Re: koppeling stellen/verv. hulp in de afstelling vraag over de kleppenspeling
Bericht door: Anne Simonis op 19-08-2019 21:11
hallo,allenmaal, daar ben ik weer, met een update.
Inmiddels een reviesie set, verwerkt in en aan de carburator. Deze gemonteerd en afgesteld. Tot nu toe lek vrij, morgen ontsteking proberen beter afstellen en dan alles weer monteren en afstellen.
fijne avond, tot de volgende update.
Gr Mr B.