Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Achterbank 2cv = achterbank Dyane ?  (gelezen 4781 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Luiwammes

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 17
  • 1. Betalend lid DVN?: --
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Leopoldsburg
  • 6. Provincie: Limburg
Achterbank 2cv = achterbank Dyane ?
« Gepost op: 21-05-2019 14:29 »
Hallo,

Ik heb even een vraag in verband met de achterbank(en) van een Dyane.

Ik heb een Rouge de Castille van 1982.
Gekocht van een lid hier op DVN.
Deze had (denk ik) origineel een neerklapbare achterbank.
Dat zie ik aan de montagepunten op de voorzijde van de bak onder de achterbank.

Echter gekocht heb ik hem met een geheel interieur Ecossais van een Duitse 2cv6 Club, want kantelbare voorstoelen en kopsteunen.
Echter deze bekleding was oud en versleten en nu na restauratie van de Dyane wou ik er een fatsoenlijk setje stoelen in.

Op het wereldwijde web vond ik een set voorstoelen + achterbank in beige gestreept in zeer goede staat, eveneens van een 2cv6. Dus gekocht.
Omdat ik ooit ergens had gelezen dat de stoelen van een Dyane en 2cv onderling perfect uitwisselbaar zijn (lees : identiek).

Dit weekend heb ik deze set dan eindelijk gemonteerd.
Voorstoelen geen probleem. Passen als gegoten.

Maar bij de achterbank kwam ik tot de vaststelling dat deze niet past.
Je kan ze perfect monteren, maar niet samen met de zijsteunen van de hoedenplank.
De achterbank kan dan niet helemaal tot beneden kantelen.
De steunen van de hoedeplank staan daarvoor letterlijk in de weg.
Het is precies alsof de achterbank te breed is voor ruimte die beschikbaar is tussen de hoedeplanksteunen.

Zie foto’s


Dus mijn vraag :
Is er dan toch een verschil tussen de frames van de achterbanken van een Dyane en een 2cv ?
En zijn ze dan toch niet identiek ?
Is de achterbank van een Dyane bovenaan smaller dan die van een eend ?

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Roel van de Wal

  • Gast
Re: Achterbank 2cv = achterbank Dyane ?
« Reactie #1 Gepost op: 21-05-2019 21:57 »
Ha Luiwammes,

Ik vraag me af, is deze uitvoering van jou een commercial?

MgR

Offline Luiwammes

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 17
  • 1. Betalend lid DVN?: --
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Leopoldsburg
  • 6. Provincie: Limburg
Re: Achterbank 2cv = achterbank Dyane ?
« Reactie #2 Gepost op: 23-05-2019 10:48 »
Hallo,

Eerlijk gezegd weet ik niet of dit een commercial is / was.
Wat zijn daar precies de specificaties van ?

Ik kocht (als complete Dyane ne 2cv laak) vorig eindjaar deze Dyane.
Die was deels origineel, deels gerestaureerd en o.a. voorzien van een alternatief interieur (uit een Duitse 2CV6 club).

Tijdens de restauratie/samenbouwen heb ik vorige week ontdekt dat er waarschijnlijk ooit een neerklapbare achterbank in de Dyane heeft gestaan.
Namelijk de schroefdraad van de schroefgaatjes aan de voorzijde van de bak onder de achterbank daarvan is de originele lak ‘beschadigd’.
Daar leid ik uit af dat er ooit beugels op gemonteerd waren. Ofwel dat er ooit een neerklapbare achterbank in de Dyane heeft gestaan.

Nu staat deze er dus niet meer in. En is deze er ook niet meer bij.
Aangezien ik 3 sets interieurs bezit van een 2cv6 wil ik het liefst ook daarvan een set monteren in de Dyane.

Ik ga niet op zoek gaan naar een originele neerklapbare achterbank.
Omdat ik daar ook geen nood aan heb.
Deze Dyane wordt onze reisgezel naar Spanje en zal daar waarschijnlijk ook blijven wonen.
Hij wordt onze zomerauto aan onze vakantiewoning.
Dus er mag gerust een simpele normale achterbank blijven instaan.

Deze Dyane zal zeker niet ingezet worden om grote spullen te vervoeren of dergelijke.


Extra vraagje :
Is een Commercial normaal niet een speciale uitvoering?  Was die niet altijd wit van carrosseriekleur ?

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Achterbank 2cv = achterbank Dyane ?
« Reactie #3 Gepost op: 23-05-2019 16:02 »
Beste Luiwammes,
Ik heb gelijk even nagezocht in de archieven van onze vereniging. Uit de folders blijkt dat al bij het eerste model Dyane 1967 er als optie een klapbare achterbank werd geleverd. Vanaf 1968 wordt de inklapbare achterbank als standaard in de Commerciale genoemd.
Vanaf 1978 is de opklapbare achterbank als extra genoemd, in 1980 zit deze in de Commerciale er weer standaard in. In 1982 is er geen Commerciale meer, maar is de inklapbare achterbank een optie.
In het 2CV forum kan je ook aardig wat informatie lezen: https://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=10184

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat in het type Commerciale van 1975 dat ik in de periode 1979-1982 had zat een neerklapbare achterbank. Deze zat met pinnen in de bodem vast. Op de bijgevoegde foto van de rode Dyane zie je de achterbank verwijderd en bij de pijltjes zitten drie kleine gaten waar haakjes van de bank inzaten. Hierdoor was de bank zowel verwijderbaar als klapbaar. Ik heb daar geen foto's van, de Dyane was toen gewoon een gebruiksvoorwerp!

In mijn huidige Dyane 6 Commerciale (franse uitvoering) 1979 zit een klapbare achterbank vastgeschroefd op de plek waar in de foto van de rode Dyane de drie kleine gaten zaten voor de pennen van het oude type. Ik denk vanwege veiligheid is vanaf een bepaald moment (in ieder geval na 1978) een vastgeschroefde inklapbare bank gemonteerd.

Vermeldenswaard is ook: Ik had toen ik mijn huidige Dyane kocht in 2006 een nieuwe bekledingsset via Cassis laten komen. Bleek dat de achterbankhoes niet past op een inklapbare achterbank! De zitting van de inklapbare achterbank is breder dan een niet klapbaar model en in de rugleuning zit een ronding naar binnen toe om te zorgen dat de bank in ingeklapte toestand over de bevestigingspunten van de veiligheidsriemen vóór heen valt.
Bij een stoelbekledingsbedrijf heb ik de hoes toen passend laten maken met beige skai tussenstukjes. Zier er erg mooi uit, maar kost wel een paar centen om te laten doen...

Tot slot nog een interessant detail: in de scan van model 1982 zie je een opengewerkte maattekening van de Dyane met een neergeklapte achterbank (Commerciale) die absoluut niet klopt met de werkelijkheid. Het lijkt op de tekening zo dat de zitting naar voren klapt tegen de voorstoelen aan en de rugleuning naar beneden klapt op de bodem, zodat er een vlakke vloer ontstaat. Zo is het bij de meeste andere auto's inderdaad, maar nooit bij de Dyane: daar klapt de rugleuding op de zitting en het geheel klapt naar voren in de voetenruimte van de achterbank, tegen de voorstoelen aan...

Hopelijk is alles nu wat duidelijker?
     
Dyane: een wereldwonder

Offline Luiwammes

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 17
  • 1. Betalend lid DVN?: --
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Leopoldsburg
  • 6. Provincie: Limburg
Re: Achterbank 2cv = achterbank Dyane ?
« Reactie #4 Gepost op: 23-05-2019 17:50 »
Dank je voor de deskundige uitleg.

Ik ben intussen een neerklapbare achterbank op het spoor …..

hopelijk spoor ik kortelings in die richting.