Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Dyane D6, Franse Dyane Vereniging  (gelezen 21956 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Dyane D6, Franse Dyane Vereniging
« Gepost op: 04-10-2009 16:40 »
Ik bezocht vandaag de bijeenkomst van de 2CV club van Sarlat in Soulignac in de Dordogne. De instigator, Claude Bastit had voor de gelegenheid zijn Dyane D6 meegenomen. De auto is een zeldzaamheid en de zijne is geheel in originele, niet gereviseerde staat. Ik wil jullie graag de foto's laten zien.

Op de motorkap staat de tekst Dyane Club de France.


De heren van het eendeei uit Rotterdam zijn van de zomer ook langs geweest en hebben hun sticker op de achterklep geplakt.

De club komt elke eerste zondag van de maand bijeen op de marktplaats van Soulignac. Vanaf 12 uur worden er flink wat bieren naar binnen gewerkt en een uur tot anderhalf uur later (afhankelijk van de dorst) vertrekken alle auto's naar een plek waar iedereen zijn meegebrachte lunch kan verorberen. Als het regent gebeurt het ergens binnen in een schuur. Meestal is de eigenaar van de eendengarage in de buurt ook van de partij.

Een must voor iedere Dyane of andere A Type liefhebber die in de Dordogne op vacantie gaat!

Claude vertelde mij dat er 2 D6 in Nederland bekend zijn waarvan eentje in zeer slechte staat zou zijn. Zijn die liefhebbers lid van de DVN? Wie weet meer?
« Laatst bewerkt op: 07-10-2009 18:54 door Jeroen »

Offline Menno

  • DVN bestuur
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 241
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Oud Gastel
  • 6. Provincie: Brabant
Re:Dyane D6, Franse Dyane Vereniging
« Reactie #1 Gepost op: 07-10-2009 16:33 »
Bruut om zo maar een sticker op een auto te plakken, maar toen ik de staat van de achterkant zag werd me al wat meer duidelijk....

De typeaanduiding D6 is niet zo lang gevoerd, dus veel D6-en zijn er niet idd, maar 2 is wel heel weinig. Lijkt me niet te kloppen.
Van de AYA3 zijn er zowiezo veel meer in NL.

Misschien had Claude al een paar vins rouges achter de kiezen? Dat maakt verhalen meestal mooier...
Dyane: Godin van de A-types (JV)

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:Dyane D6, Franse Dyane Vereniging
« Reactie #2 Gepost op: 07-10-2009 19:48 »
Claude leek me goed op de hoogte. Over zijn inname van Vin Rouge wil ik mij niet uitlaten; ik zag slechts wat bieren verdwijnen. Maar hij somde mij een zestal D6 op die bekend zijn in Frankrijk met de kleur. Dat zal hij dus wel geverifieerd hebben, trouwens dat zal in de Dyane Club de France ongetwijfeld bekend en gemeengoed zijn. Je status binnen die club stijgt enorm als je een D6 hebt of vindt.

Offline Menno

  • DVN bestuur
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 241
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Oud Gastel
  • 6. Provincie: Brabant
Re:Dyane D6, Franse Dyane Vereniging
« Reactie #3 Gepost op: 07-10-2009 21:53 »
Dat van die vin was maar een geintje  ;)

Maar ik ken zo al 3 D6-en in NL (waarvan weliswaar 1 geimporteerd) en ik ben bescheiden genoeg om te denken dat ik niet iedereen met een D6 ken  ;D

Blijf er bij dat Claude t wel eens mis kan hebben. 6 in heel Frankrijk??
Ff gezocht op leboncoin.fr en dan vind ik er al 1!
Voor maar 450,- een potentiele hoge status binnen de Dyane Club de F !  :D
Dyane: Godin van de A-types (JV)

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:Dyane D6, Franse Dyane Vereniging
« Reactie #4 Gepost op: 08-10-2009 13:02 »
Die D6 op Leboncoin voor 450 Euro heeft geen kenteken. Daar kan je dus nooit meer mee de weg op.

Offline dyanemaniac

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 100
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:Dyane D6, Franse Dyane Vereniging
« Reactie #5 Gepost op: 11-10-2009 22:54 »
er reed zoieso 1 mee op 90 jaar citroen en mijn eerste dyane was bijna een d6 in het mooie blue weekend vers uit frankrijk geworden. destijds informatie ingewonnen bij john en toen daaruit bleek dat dit een vrij zeldzaam type was  en dus (achterafgezien helaas) niet gekocht. voor zover ik weet is deze auto naar jacques moenen gegaan, maar staat nu bij in mn eendje in roodeschool (dus voor de liefhebbers...)  2 lijkt me idd wel heel weinig in nl

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re:Dyane D6, Franse Dyane Vereniging
« Reactie #6 Gepost op: 11-08-2010 22:49 »
Ik heb enige tijd geleden 1 van de D6-en live mogen aanschouwen. Het betreft de Frans "ge-importeerde" D6 waar Menno het over heeft, welke bij Martien Mooijman op zolder staat. Helaas zijn de chassis-nummer-type-plaatjes verwijdert, en is ook het chassis nr. in het chassis weg geslepen. Gelukkig zit het orginele D6 logo nog op de achterklep. Ik heb foto's met m'n GSM gemaakt, maar die zijn niet van optimale kwaliteit. Als ik veel tijd heb, zal ik eens uitvogelen hoe ik die dingen eraf krijg, om ze hier te plaatsen.

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:Dyane D6, Franse Dyane Vereniging
« Reactie #7 Gepost op: 14-08-2010 11:31 »
Wat is het kenteken van die D6?

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re:Dyane D6, Franse Dyane Vereniging
« Reactie #8 Gepost op: 15-08-2010 11:38 »
Als chassisnr's eruit geslepen zijn, ID plaatjes zijn verwijdert, laat je zeker geen nummerplaten zitten...  ;D

Offline ENTE

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
    • ENTEfoto.nl
Re:Dyane D6, Franse Dyane Vereniging
« Reactie #9 Gepost op: 11-09-2010 13:53 »

Claude vertelde mij dat er 2 D6 in Nederland bekend zijn waarvan eentje in zeer slechte staat zou zijn. Zijn die liefhebbers lid van de DVN? Wie weet meer?

Leuk item!!

Ben nieuw hier dus m'n eerste post gelijk maar over de D6  Ben geen lid van de club, wellicht komt dat er ooit nog van....wie weet :D

Op deze leuke site is een register te vinden, daar staan er vier in. Twee in Bleu Crystal (beide Fr.import, waarvan 1 in mijn bezit) en twee in Blanc Everest (waarvan 1 import zo te zien).
Ik weet dat er ooit een Bleu Weekend D6 in Eext staat/stond als min of meer sloper. Wellicht dat dit exemplaar nu op de bewuste zolder staat waar Marcel het over heeft?


Enkele jaren geleden, bij mijn eerste kennismaking met een D6 bij de bekende garage in Wormer dacht ik dat iemand had lopen rommelen met de type aanduiding. Later bleek dat Citroën zelf had lopen knutselen met de letters van een DS 19... ;)
M'n aandacht was getrokken en na wat zoeken in de boeken en op internet bleek al snel dat de D6 een redelijke zeldzaamheid is. Na een proefrit was ik meteen verkocht en de D6 ook!

Een ideale combi; alle kenmerken van een eerste type Dyane plus ook nog eens het soepele AYA3 blokje. Ik ben erg in m'n sas met deze Dyane en me ook bewust van z'n unieke geschiedenis. Het model is amper 3 maanden (januari t/m maart 1968) in produktie geweest.

Aangezien zo'n topic niets is zonder foto's ....:





Meer foto's op : https://picasaweb.google.com/ente.foto/DyaneD61968#
« Laatst bewerkt op: 11-09-2010 14:03 door ENTE »

Offline Michiel van G.

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 178
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Zeist
  • 6. Provincie: Utrecht
Re:Dyane D6, Franse Dyane Vereniging
« Reactie #10 Gepost op: 18-09-2010 00:52 »
in mijn register/archief staan in ieder geval 10 D6-en (bij de RDW als AYA3-AM D6 geregistreerd)

Offline ENTE

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
    • ENTEfoto.nl
Re:Dyane D6, Franse Dyane Vereniging
« Reactie #11 Gepost op: 19-09-2010 18:02 »
@Michiel: is dat een ander archief dan hier op deze site en kan je ook zien hoeveel er daadwerkelijk nog van kunnen rijden?

Offline Michiel van G.

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 178
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Zeist
  • 6. Provincie: Utrecht
Re:Dyane D6, Franse Dyane Vereniging
« Reactie #12 Gepost op: 19-09-2010 18:24 »
jup,
dat is mijn prive-archief.
Omdat er mensen zijn die niet willen dat hun kenteken gepubliceerd wordt.
Toch kan ik de D6-en wel eventjes noemen:

AM-56-70
54-97-FA
45-92-FJ
18-12-FU
21-24-GF
AM-63-89
08-82-GR
AL-59-69
AM-33-46
AM-05-90

Offline ENTE

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
    • ENTEfoto.nl
Re:Dyane D6, Franse Dyane Vereniging
« Reactie #13 Gepost op: 19-09-2010 18:45 »
@Michiel: dank je!

Een paar opvallende zaken; de volgende uit jouw lijst staan als D6 te boek bij het RDW register:
De 21-24-GF (geen APK meer, nog wel rijdende?) en AM-05-90 komen allen uit juli '68 en de 08-82-GR uit augustus '68.

Zonder de eigenaren tegen hun schenen te trappen (per slot zijn we hier allemaal Dyane fan! ;)  ) vallen ze niet in de D6 periode januari-maart 1968 en ondanks het AYA3 blok zijn het geen dus D6'jes.... maar zijn-ik zeg het er maar direct bij- geen streep minder uniek! (want slechts van april-sept '68 leverbaar geweest)

De AM-63-89 uit de D6 lijst staat niet als AYA3-AM D6 maar als Dyane6 te boek bij het RDW register en komt uit juli 1968.
De 18-12-FU is niet meer actief; gesloopt of schorsing?

« Laatst bewerkt op: 22-09-2010 18:13 door ENTE »

Offline Michiel van G.

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 178
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Zeist
  • 6. Provincie: Utrecht
Re:Dyane D6, Franse Dyane Vereniging
« Reactie #14 Gepost op: 19-09-2010 20:38 »
Voor zover ik weet hebben ze wél het d6 logo (op de GR na - die is niet origineel)