Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: restauratie van een bambo verte  (gelezen 8494 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

schrijverke

  • Gast
restauratie van een bambo verte
« Gepost op: 04-08-2011 11:32 »
Hallo,

Zoals in mijn voorstelberichtje geschreven ben ik een aantal weken terug tegen een dyane aangelopen, kreeg kriebels, heb het ding gehaald en ben begonnen aan de restauratie. Ik heb het ding helaas niet uit elkaar gehaald en weet dus niet hoe een aantal zaken horen te zitten, kom er nu ook achter dat ze niet compleet was. vandaar dit topic waarin ik zo af en toe wat hulp zal vragen maar iig jullie op de hoogte zal houden van het wel en wee van de dyane...

The story so far...



Het hok stond in drachten onder een zeil, helemaal gestript en vol geplempt met onderdelen. Kofferbak van de XM vol, spanbandjes om de deuren en achterklep, op de ambulance getrokken en richting huis...



het blokje wat er inzat was niks, lagen wel 2 reserveblokjes en een versnellingsbak achterin maar heb het toch vervangen door het blokje van de eend. daar heb ik jaren mee gereden, electronische onsteking, revisie dynamo en startmotor,lekvrij en haalt makkelijk 120 km. Heb ook het schutbord in de menie gezet, alle plekken ontroest en aangepakt. de missende schokbrekers gemonteerd, alle stofhoezen vervangen ed.



Op mun gemakkie alles geschuurd en in de primerfiller gespoten. wederom alles geschuurd met fijne korrel.



Orginele kleur laten maken, ac533 bambo verte, en de boel gespoten. Moet de achterklep, motorkap, zijpaneeltjes en 1 deur nog spuiten maar ben het schuren en spuiten ff zat. Alle rubbers zitten, ben de deuren in elkaar aant zetten, heb gister de bumpersteun pas gemaakt voor de trekhaak en ben erachter gekomen dat ik de voorruit met rubber mis  ??? Heb de ontluchtingsnippels elke dag ingespoten met kruipolie zodat ik daar mee kan gaan beginnen, leidingen zien er nog goed uit. ben ook begonnen met de draadboom maar mijn vriendelijke voorganger heeft daar op gegeven moment de draadschaar ingezet en uiteraard niets gemerkt. Waarvoor nog mijn dank ! Dat wordt dus een stuk nieuw maken..

Mijn eerste vraag: wat zit er tussen het spatbord en de koets, kan me niet voorstellen dat dit koud gemonteerd wordt en bij de eend zitten hier een sierstrip en rubberstrip tussen. Kan op fotos op internet eigenlijk niets vinden?

Tot zover...

gr,

jeroen.

Offline Tuur

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 141
  • voor foto's:https://www.mijnalbum.nl/Album=PIPHBQS4
    • foto's van de restauratie
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
  • 5. Woonplaats: Eindhoven
  • 6. Provincie: Noord-Brabant
Re:restauratie van een bambo verte
« Reactie #1 Gepost op: 04-08-2011 13:27 »
Hoi Jeroen,

Welkom op het forum! Leuk verhaal over je nieuwe ervaringen met de dyane. Fijn ook dat je er weer één op de weg probeert te krijgen! Ik ben zelf ook mn dyane aan het restaureren. Ben nu in totaal 16 dagen er mee bezig. Helaas veel roestwerk dat weggewerkt moet worden, maar ik los het op met glasvezelmatjes en glasvezelplamuur. Dat gaat geweldig. Makkelijker dan lassen voor mij :P (via mijn berichten kan je mijn project volgen!)

Wat betreft je vraag. Gaat het om het voor- of achterspatbord? Tijdens het strippen heb ik achter namelijk alleen een aluminium sierstrip gevonden en voor alleen een dun rubberen strip. Die strip zit tussen het spatbord en de motorkap, maar ik heb me laten vertellen dat deze alleen bedoeld zou zijn als overlopend afwerkstripje tussen motorkap en spatbord. Het is namelijk van te slechte kwaliteit (én te dun) om echt iets van bescherming te bieden.

Succes met t project!

Groetjes Tuur

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re:restauratie van een bambo verte
« Reactie #2 Gepost op: 05-08-2011 09:58 »
Ik zeg; je bent wel heel goed en grondig bezig Jeroen !
Complimenten !
 :)

schrijverke

  • Gast
Re:restauratie van een bambo verte
« Reactie #3 Gepost op: 06-08-2011 11:51 »
Tanx Tuur en Marcel,

Kleine update..



Ben nu in de koets bezig, wat een zooitje. De bevestgingsplaat voor de stuurkolom is gewoon los gerukt en de steun voor de handrem is er gewoon uit gezaagd ! steun voor stuurkolom heb ik gelukkig nog, die voor de handrem wordt een ander verhaal. Volgens mij ook een gewild item voor lomaxbouwers? Voor de rest wat M7 spul besteld, wat speednuts e.d. boodschappenlijstje met onderdelen die ik nodig heb groeit overigens aardig zo langzamerhand  ;)

@ Tuur, snap wat je bedoeld. Ik kwam deze dyane tegen omdat ik eigenlijk niet zoveel trek had in laswerk van de koets van de eend en een andere koets zocht. Heb wel besloten dat zodra deze klaar is ik er gelijk aan ga beginnen. staat nu een jaar onder een zeiltje en beter wordtie daar niet van...

wb. spatborden, was inderdaad niet zo duidelijk van me  :-\ Ik bedoelde de spatborden achter, of daar wat tussen zit.... Voor heb ik gezien, een soort tochtstrip oid.

gr,

jeroen


Offline Basvaneerden

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 138
    • Mijn foto site
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:restauratie van een bambo verte
« Reactie #4 Gepost op: 18-08-2011 23:52 »
Goed bezig!Weer een dyane op de goede weg om onze wegen te bestieren. Volgens maakt de dyane een come-back.
De dyane is een godin om in te rijden.

Offline Menno

  • DVN bestuur
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 241
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Oud Gastel
  • 6. Provincie: Brabant
Re:restauratie van een bambo verte
« Reactie #5 Gepost op: 23-08-2011 20:22 »
Lekker bezig Jeroen!

Wordt een mooie glimbak!
 ;D
Dyane: Godin van de A-types (JV)

Offline Xantinus-Acatootje

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 26
  • https://xantinus-acatootje.hyves.nl/
    • Volg de belevenissen van Catootje!
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
Re:restauratie van een bambo verte
« Reactie #6 Gepost op: 30-08-2011 23:19 »
Je laat er ook geen gras over groeien, Jeroen... Mooi werk, fantastisch om te volgen met al die foto's! Blij dat je van dit hok weer een échte Dyane gaat maken, succes, en vooral, heel veel plezier met het opknappen (hoewel het genieten van een mooie Dyane straks misschien nóg wel leuker is...)!
Sandra.