Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Sproeierbezetting (uit het oude forum)  (gelezen 9167 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jeroen

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 640
    • Schermertreffen
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Sproeierbezetting (uit het oude forum)
« Gepost op: 24-08-2009 20:47 »
Harry Kruimer
Woonplaats: Apeldoorn  25-02-09 19:18
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo mede-Dyanefans,
Ik rijd sinds 2003 een dyane uit juni 1983. Een van de laatst gebouwde exemplaren. De kilometerstand is opgelopen tot 90.000. De auto loopt goed start goed etc. echter als ik de powertube tussen het ventilatorhuis en het luchtfilter aanbreng loopt de dyane slecht. Stotterig en zo. Zonder de luchtdruk van de ventilator loopt de dyane uit de kunst. Uiteindeljk vertrouw ik de sproeierbezetting niet. De primaire trap heeft een 102 sproeier en de secundaire een 87,5 sproeier. Er zit 123 ontsteking op en het spruitstuk is goed gasdicht (extra papieren pakkingen) Kleppen staan op 0,2 Vlotter op 1,8cm alles is goed schoon.
Wie heeft er een suggestie? Wat is de normale sproeierbezetting voor een dyane met een 32 din pk motor ?
Groet
Harry

Roel 25-02-09 22:24
--------------------------------------------------------------------------------
Ha handige Harry,
Leuk idee, een soort van oorspronkelijke turbo, deze moet uitstekend passen bij een Dyane.
Ik ben bang dat door de "druk" teveel lucht binnen komt, waardoor het megsel te arm wordt. Misschien is het een optie om je CO schroef wat te verstellen, waardoor het mengsel wat rijker wordt.
Wat de sproeiers betreft kan ik je helaas geen antwoord op geven, maar dat weten vast en zeker de techneuten onder ons. Ik heb nog even gedacht aan de ontsteking, maar het lijkt me dat die er niets mee te maken heeft, de afstelling geschied immers vanuit en vast punt van het vleigwiel...

Succes, laat ook weten wanneer het uitstekend loopt, ik denk dat we allemaal best wel nieuwschierig zijn.
 

Harry Kruimer
Woonplaats: Apeldoorn 26-02-09 19:47
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Roel,

Bij afwezigheid van de buis tussen de ventilator en luchtfilter is via de CO schroef het motorgedrag stevig te beinvloeden. Als hij CO correct staat loopt de dyane rot. Anderhalve slag meer uitdraaien geeft gelijk een soepel motorgedrag. Onder de 60 a 70 km per uur is het motorgedrag met de CO schroef goed te veranderen. Bij de APK zet ik de schroef altijd ff terug. Meestal is drie a 3,5 slag vanuit vast de correcte APK CO-afstelling. Jouw suggestie over het gebrek aan benzine vanwege de sproeier is aannemelijk. Vandaar mijn oproep inzake de juiste sproeierbezetting. Ik heb namelijk het idee dat tijdens het 25 jarige leven van mijn Dyane er een andere gebruikte caburator op is gekomen. Maar ik vermoed vanaf een gewone (ordinaire?) 2CV6.
In ieder geval bedankt voor het meedenken. In het slechtste geval moet ik niet origineel maar toch lekker comfortabel doortoeren met mijn rode franse dame.

Harry

 
Roel 26-02-09 21:58
--------------------------------------------------------------------------------
He, kun je nagaan welk type carburateur dat is die er nu op zit? en misschien het motortype, dan ben je al een stuk verder. Laat me weten, dan zoek ik voor je mee.

Groet,
roel

 
Harry Kruimer
Woonplaats: apeldoorn 08-03-09 19:29
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo mededyanisten,
Even een update over het schokkerige lopen van mijn Dyane. De carburateur is origineel maar de sproeierbezetting leek problemen te geven. Leek, want het gehotsebots is achter de rug. Was afgelopen zaterdag bij Burton voor advies. Zij gaven aan dat een bezoekje aan de vermogensbank-dagen uitkomst zou bieden over de sproeiers/afstelling van de carburateur. Ongeduldig als ik ben bleef ik wat doorvragen. Zo kreeg ik het advies de dikke (kunststof?)pakking goed te bekijken op groeven/oneffenheden. Ik had deze pakking 2 jaar geleden nieuw op de beurs in Utrecht gekocht. Wat bleek, er zaten groefjes in de pakking en hij was niet loeprecht want nat "plakte" hij niet aan de carburateurvoet. Oplossing: Op een glasplaat opschuren met waterproof 400. De dikke pakking en de carburateurvoet heb ik zo onderhanden genomen. Best een half uurtje werk en gelukkig stond de glazen buitentafel nog op het terras. De test was dat de dikke pakking nat uit zichzelf aan de voet van de carburateur zou kleven. Daarna alles weer goed schoongemaakt en de vliegroest-afzetting op het spruitstuk weggeschuurd Ook met korrel 400. Twee nieuwe dunne papieren pakkingen bij elkaar gefreubeld. Gebruik van een vloeibare pakking werd sterk afgeraden ook al is er veel van dat spul op de markt. Alles gemonteerd en voila. Het gestotter in de eerste trap met name bij lage snelheden is nagenoeg weg. Nagenoeg want een heel klein beetje schokken is altijd aanwezig vanuit versnellingsbak en het feit dat het wel om een 26 jaar oud motortje gaat. De dyane rijdt weer heerlijk en hangt lekker aan het gas. Ik zou zeggen; doe uw voordeel met deze ervaring. Ook al koop je de spullen nieuw op de beurs kijk toch even goed voordat je de spullen monteert.
Harry

 
Harry Kruimer
Woonplaats: Apeldoorn 20-04-09 12:57
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Dyanisten,
Inmiddels is het gestotter weer op het oude nivau aangeland. Zucht. Ben maar gewoon eens aan het experimenteren gegaan. De primaire sproeier 102 is de juiste maat in combinatie met de originele powertube. Maar die had ik afgekoppeld aangezien hiermee het gestotter verergerde. Dus heb ik maar een originele eend-sproeier gemonteerd in de maat 120. Resultaat: Als een speer. Geen eindeloos lang gechoke, na 1 kilometer kan de choke er eigenlijk al af(bij 18C*). Weet niet wat het benzineverbruik wordt maar het overgassen om gestotter te voorkomen kost natuurlijk ook best veel sap. Nu loopt de motor heerlijk soepel en neemt hij gretig op bij het versnellen in welke versnelling dan ook.
Ik houdt jullie op de hoogte.
Harry

 
Dyane 6 1968 - AC 626 bleu cristal (12v)
Dyane 4 1969 - AC 626 bleu cristal (6v)
Dyane 6 1981 - AC 442 rouge de castille (12v)
Acadiane 1983 - AC 077 jaune citroën (12v)

Offline dyanemaniac

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 100
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:Sproeierbezetting (uit het oude forum)
« Reactie #1 Gepost op: 26-08-2009 01:43 »
ik heb net een andere, zelf gereviserde carb op mn eend gezet (zonder powertube) in het revisie setje zat idd een 102 primaire sproeier dit reed voor geen meter. moest zelfs choken met dit weer anders wilde die niet starten. normaal gebruik ik de choke nauwelijks. alleen bij extreme kou. nu heb de sproeiers uit mn oude carb er in gezet (125) en loopt nu als een speer. maar ik weet eerlijk gezegd niet wat dit uit zou halen icm een powertube. maar goed, jou problemen zijn al opgelost, dus dat maakt voor jou verder niet zo heel veel uit. maar een iets grotere primaire sproeier had denk ik ook een oplossing kunnen zijn.