Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Wijzigingen in APK keuringseisen vanaf 1 mei 2009 (Bron: RDW)  (gelezen 5739 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jeroen

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 640
    • Schermertreffen
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 6. Provincie: Noord-Holland
vanaf 1 mei 2009 zijn er andere keuringseisen van kracht voor de APK. De keuringseisen zijn gemoderniseerd en grotendeels versoepeld. Er wordt echter wel strenger gecontroleerd op eisen die moeten bijdragen aan een beter milieu of aan uw persoonlijke veiligheid.

Hieronder een overzicht van de belangrijkste wijzigingen.

* U krijgt meer vrijheid in de aankleding van uw voertuig, bijvoorbeeld met verlichting (zie ook hieronder)
* Er wordt niet meer gecontroleerd op blindering van ramen. Let op: de politie let wel op het zicht van buiten naar binnen. De lichtdoorlatendheid van autoruiten moet ten minste 50% zijn.
* Nieuw is dat de aanwezige electronica (EOBD) in een voertuig wordt ingezet om te controleren in hoeverre het voertuig aan de eisen voldoet. De analyse met behulp van dit middel is vrijwillig.
* Het aantal cilinders dat staat vermeld op het kentekenbewijs moet juist zijn.
* De wielbasis op het kentekenbewijs moet overeenkomen met de wielbasis van de auto.
* Er wordt gericht gecontroleerd op de maat en de draairichting van de banden.

Ook kunt u hieronder een speciale uitgave van de RDW over veranderingen in de APK downloaden.

Veranderingen rondom keuren verlichting


Er komen bij de RDW momenteel veel vragen binnen over de wijzigingen in de wetgeving rondom verlichting, en dan met name Xenonverlichting.
De eisen hieromtrent, opgenomen in de permanente eisen voor alle voertuigen, zijn per 1 mei wel verscherpt. Maar de controle op de aanwezigheid van de niveauregeling en de juiste codering van de lichtarmaturen vindt niet (meer) plaats tijdens een APK

Op onderstaande eisen kan wel worden gecontroleerd bij de (her-)afgifte van een kentekenbewijs of onderweg door de politie.  

De eisen zijn nu als volgt:

Als de personenauto of bedrijfsauto is voorzien van dimlichten met xenonlampen of gasontladingslichtbronnen en voor het eerst in gebruik is genomen na 31 december 2006, moet het voertuig zijn uitgevoerd met:
een automatisch werkende niveauregeling, zodat de hoogteafstelling van de dimlichten bij wisselende belading wordt aangepast; een koplampreinigingsinstallatie, zodat de koplampen kunnen worden gereinigd en hierdoor het strooilicht wordt beperkt; de dimlichten moeten zodanig zijn geschakeld, dat deze blijven branden in combinatie met de grote lichten.

Uiteraard geldt dat het voertuig altijd (dus ongeacht wanneer het voertuig voor het eerst in gebruik genomen is) moet voldoen aan de overige eisen die gesteld zijn aan verlichting in de permanente eisen van de Regeling Voertuigen, zoals afstelling, werking en kleur. Bovendien moet de codering van de lichtarmaturen in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Voor dimlichten met xenonlampen betekent dit dat in het koplampglas de code D, samen met de code R en/of C voor moet komen

De controle op de aanwezigheid van de niveauregeling en de juiste codering van de lichtarmaturen vindt dus niet plaats tijdens een APK, maar kan wel worden gecontroleerd bij de (her-)afgifte van een kentekenbewijs of onderweg door de politie.  
   
https://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/239A009E-1618-4128-B2EC-1E02ADD0159B/0/BijlageAPKkeurmeesternr44VeranderingenindeAPK.pdf
« Laatst bewerkt op: 26-09-2009 23:02 door Jeroen »
Dyane 6 1968 - AC 626 bleu cristal (12v)
Dyane 4 1969 - AC 626 bleu cristal (6v)
Dyane 6 1981 - AC 442 rouge de castille (12v)
Acadiane 1983 - AC 077 jaune citroën (12v)