Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: De Wondere Wereld Van Upu-Bennu  (gelezen 39572 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Alban Paul

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 41
  • Aut viam inveniam aut faciam
    • Monsieur Grat Photography
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
De Wondere Wereld Van Upu-Bennu
« Gepost op: 01-03-2015 21:50 »
Hallo,

Afgelopen week heb ik me na een jaar treuzelen eindelijk aangemeld bij de DVN en nu is het dus tijd om mezelf en mijn waggie even voor te stellen.

Eerst mezelf: Ik ben Alban, 35 en woonachtig in Amsterdam. Fotograaf en tourgids, maar vooral prettig gestoord en autogek, met een flinke voorkeur voor klassiekers en dan vooral die met een double chevron op de neus. Die liefde is me met de paplepel ingegoten, vrijwel iedereen in mijn familie heeft en of meerdere troenen gehad, mijn oma heeft verschillende eenden gehad, waaronder een fijne Charleston, thuis hadden we meestal ook troenen, van GSAs en eenden tot tegenwoordig een C3 en een C5, mijn ooms hebben heel wat eenden en aanverwanten versleten en de overlevende oom rijdt tegenwoordig een BX en een Panhard (en dat is natuurlijk zo goed als hetzelfde als een Citroën)

Ikzelf ben een paar jaar geleden begonnen met een CX, gevolgd door een andere CX, erg fijne wagens, maar bepaald niet praktisch, zeker niet in een stad als Amsterdam, dus heb ik die ingeruild voor iets compacters. Ik ben toen opzoek gegaan naar een Dyane, die me altijd net wat meer heeft kunnen bekoren dan een eend, maar eindigde nogal onverwacht met een Ami8 Berline, Wolfie. Vorig jaar bleek die zoveel aandacht nodig te hebben dat het voor mij niet te doen was hem te houden dus is Wolfie naar een nieuw baasje gegaan dat wat handiger is dan ik en heb ik alsnog een fijne Dyane weten te bemachtigen via mijn vaste garage.

Mijn Dyane, Upu-Bennu, is een 1969'er die een uitzonderlijk hard chassis en koets had. Oorspronkelijk geleverd aan een dame in Vierzon heeft de wagen tot 2008 in Frankrijk gewoond, altijd bij deze dame, in een deel van Frankrijk waar het klimaat perfect is voor behoud, wat een mooie bonus is naast het feit dat het een 69'er is en dus voorzien van een chassis dat niet van schrootmateriaal is geproduceerd maar vers spul.

Mijn garagist had hem daar al 14 jaar geleden gespot en zijn kaartje achter gelaten voor het geval de dame hem wilde verkopen en in 2008, toen hij hem alweer vergeten was kwam er op eens een belletje uit La Douce France, of hij nog steeds geinteresseerd zou zijn. Nog geen week later stond ie in Nederland. Hij is sindsdien van een man geweest die hem anderhalf jaar geleden weer terug verkocht aan de garage waar ik hem op de kop heb getikt.



Van oorsprong was de wagen wit. Nu is wit een prachtige kleur, maar, naar mijn idee, alleen als ie perfect strak is, wat niet het geval was, de neus had wat schade opgelopen en was overgeschilderd met wat nog het meest leek op gekwast latex.



Afgelopen jaar heb ik daarom de wagen geschuurd en met een roller zelf opnieuw in de lak gezet (ik heb een softspot voor 'rat-look' maar durf zelf dan weer net niet zover te gaan) in een matte verf, kleur "leem", een zachte beige bruin.



Kort na de schilderbeurt hebben we samen gefigureerd in een reclamecampagne voor Radio4

https://www.youtube.com/watch?v=zGqZ2VLWqe4&spfreload=10&ab_channel=radio4nl

Helaas leek het in December helemaal mis te gaan. Niet geheel door eigen schuld raakten we betrokken bij een ongeluk, een nieuwerwetse Ford compact boorde zich met minstens 70, waarschijnlijk ruim 80 km/u in de linkerzijde van mijn wagen en ik dacht eigenlijk dat het einde oefening was.



De garage gaf in eerste instantie hetzelfde oordeel, maar toen ik twee dagen later langs ging was er verrassend nieuws, de wagen was nader geinspecteerd en niet alles was verloren, een nieuwe koets was noodzakelijk, de ophanging linksvoor moest vervangen worden, maar het chassis en de techniek waren verder ongeschonden uit de strijd gekomen.





De afgelopen 3 weken ben ik, met de nodige hulp en veel advies van mijn garagist, in de weer geweest om de wagen weer rijdend te krijgen. We hebben in Normandië, Calvados, een nette 1970er koets gevonden die al 15 jaar in de opslag stond en op wat plekjes na helemaal hard is.

Deze hebben we gemonteerd, gecombineerd met zoveel mogelijk plaatwerk van de oude koets, er zit een nieuw linkerscherm en nieuwe bestuurdersdeur op en de ophanging is vervangen en waar mogelijk gerepareerd (spoorstang is de oude, die weer gericht is). Sinds afgelopen woensdag kan ik zo weer mooi rondknorren.






Vrijdag heb ik nieuwe spiegels binnen gekregen en gemonteerd



Er zijn nog een paar technische details af te handelen en daarna ga ik hem snel weer opnieuw in de verf zetten, deels weer in hetzelfde Leem, deels een donkerder bruin. Een bumper (avventure model) is onderweg en de radio moet nog geinstalleerd worden, maar dan zijn we weer helemaal klaar en mag het heel snel Mei worden, tijd voor Citromobile en een trip naar Yorkshire voor de 2CVGB National in Yorkshire.

Een uitgebreide galerie met foto's van het afgelopen jaar is te vinden op

https://www.facebook.com/MonsieurGrat/media_set?set=a.10152377604671421.1073741867.503626420&type=3
« Laatst bewerkt op: 14-05-2016 11:56 door Alban Paul »
Aut viam inveniam aut faciam

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #1 Gepost op: 02-03-2015 03:28 »
Petje af! Je bent een echte doorzetter zie ik, en een echte Citroën liefhebber! Helaas was jouw Dyane het lijdend voorwerp, in plaats van het leidend voorwerp. Goed werk hoor! In jouw garagist heb je ook een goede bondgenoot met het redden en rijdend houden van A-types gelukkig.
Misschien heb je zin en tijd om ter voorbereiding van jouw tocht naar Engeland eerst proef te rijden naar ons magazijn aan de Schaijkseweg 5 in Zeeland in Noord Brabant (toevallig aanstaande zaterdag de 14e, en altijd de tweede zaterdag van de maand) om je Dyane te showen? Anders wellicht onze ALV op zondag de 15e in Hoogland. Da's voor jou iets dichterbij, maar als mede Amsterdammer kan ik je vertellen dat de rit naar Zeeland ook goed te doen is!  ;D
Dyane: een wereldwonder

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #2 Gepost op: 02-03-2015 10:38 »
Erg leuk verhaal om te lezen!
En inderdaad; petje af voor je doorzetting's vermogen om jouw Dyane weer terug op de weg te krijgen. Complimenten!
Ik hoop nog vele foto's te mogen zien en verhalen te mogen lezen, en wie weet, ooit een keer 'live'.
Voorlopig; vele veilige kilometers gewenst.

Offline Alban Paul

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 41
  • Aut viam inveniam aut faciam
    • Monsieur Grat Photography
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #3 Gepost op: 02-03-2015 23:06 »
Dank jullie.

Inderdaad een erg fijne bondgenoot in dit soort dingen, 2de generatie die klant bij hem is en met reden.

Afgelopen zondag de eerste grote proefrit gedaan sinds ie weer op de weg is. rondje van 200km, langs de Amstel, Waverveen, over de Vinkeveense Plassen, Baambrugge, langs de Vecht (waar ik op een stuk van het Oud Over verzeild raakte waar ik eigenlijk niet hoor te komen - 'bestemmingsverkeer' - maar een erg leuke andere Dyane tegenkwam in een mooie kleur grijs, ZDZ, maar met naar onderen wijzende plastic deurgreepjes, helaas kenteken niet onthouden en geen foto kunnen maken omdat ik te druk was met uit de weg gaan tussen de geparkeerde wagens zodat deze verder kon rijden, iemand van hier?), door naar Hilversum en Baarn en daarna weer naar Amsterdam via 't Luije Gat en Weesp.

Morgen weer naar de garage om nog wat dingen op orde te maken.

Magazijn ga ik snel een keer doen, qua afstand inderdaad geen probleem, ik gebruik de Dyane als dagelijkse wagen en rij er dus altijd overal mee heen, of het nu Haarlem, Groningen of Sittard is. of dat deze maand al gaat lukken weet ik nog niet, de planning is nogal rommelig.

Ik vertrouw er op dat er ook snel genoeg weer een evenement zal zijn waar ik jullie kan treffen.

Ik zal mijn best doen regelmatig foto's te plaatsen, en anders zijn die sowieso altijd op facebook te vinden, in de link aan het einde van de OP.
Aut viam inveniam aut faciam

Offline Menno

  • DVN bestuur
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 241
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Oud Gastel
  • 6. Provincie: Brabant
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #4 Gepost op: 03-03-2015 11:08 »
Schitterend verhaal, en welkom hier!

Ook leuk filmpje trouwens, leuk om een gezicht bij de auto te zien!
Dyane: Godin van de A-types (JV)

Offline Jeroen

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 640
    • Schermertreffen
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #5 Gepost op: 03-03-2015 22:15 »
Dat heeft Johan weer mooi gefixed  ;)
Dyane 6 1968 - AC 626 bleu cristal (12v)
Dyane 4 1969 - AC 626 bleu cristal (6v)
Dyane 6 1981 - AC 442 rouge de castille (12v)
Acadiane 1983 - AC 077 jaune citroën (12v)

Offline Alban Paul

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 41
  • Aut viam inveniam aut faciam
    • Monsieur Grat Photography
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #6 Gepost op: 03-03-2015 23:50 »
Haha, idd, zonder zijn hulp en raad was het nooit gelukt, en al helemaal niet in zo'n korte tijd


Sent from my iPhone using Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 14-05-2016 11:56 door Alban Paul »
Aut viam inveniam aut faciam

Offline Alban Paul

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 41
  • Aut viam inveniam aut faciam
    • Monsieur Grat Photography
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Tijd om me voor te stellen
« Reactie #7 Gepost op: 03-03-2015 23:51 »
Ow, en die Grijze die ik was tegengekomen zondag, die is inderdaad van hier, het exemplaar van willemlangenberg
« Laatst bewerkt op: 03-03-2015 23:56 door Alban Paul »
Aut viam inveniam aut faciam

Offline Alban Paul

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 41
  • Aut viam inveniam aut faciam
    • Monsieur Grat Photography
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #8 Gepost op: 03-03-2015 23:53 »
Vandaag het linkervoorwiel alsnog vervangen, nadat de band er af was zag je goed hoe kron het wiel eigenlijk was. En eindelijk een definitieve stoel, nu het juiste model en jaar, en koplamp gemonteerd, dit weekend kijken of ik de stunt van afgelopen jaar (schilderen in drie dagen tijd) over kan doen.
« Laatst bewerkt op: 14-05-2016 11:58 door Alban Paul »
Aut viam inveniam aut faciam

Offline Alban Paul

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 41
  • Aut viam inveniam aut faciam
    • Monsieur Grat Photography
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #9 Gepost op: 11-03-2015 02:07 »
Update:

Sinds zaterdag ben ik drie en een halve dag druk bezig geweest om Upu-Bennu zijn tenue weer op orde te krijgen. Meteen de binnenschermen van de achterspatborden behandeld ter bescherming tegen roest, want nu zijn ze nog mooi hard.


Eerst hebben we alle losse delen er weer afgehaald


de binnenschermen achter waren nogal zanderig


nu niet meer


en roesten zullen ze nu ook niet snel, en de stootrubers zitten er weer op, gered van de oude koets :D


na drie dagen schuren, schilderen, nog meer schuren en verder schilderen, kon ie vanochtend weer in elkaar,

in drie uurtjes tijd ging Upu van dit


naar dit.


Hij moet nu nog hier en daar bijgestipt worden, en er zijn nog wat details af te ronden, zoals de bevestiging van een bullbar die ik gisteren cadeau kreeg en beslissen of er nu wel of geen verstralers opkomen. En uiteindelijk wil ik nog 1 of 2 dingen vervangen

Maar hij kan in ieder geval weer fatsoenlijk voor de dag komen
« Laatst bewerkt op: 14-05-2016 12:12 door Alban Paul »
Aut viam inveniam aut faciam

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #10 Gepost op: 11-03-2015 04:02 »
Een prachtige kleurstelling hoor! Je weet de mooie, bijzondere lijnen van de Dyane te benadrukken door vlakverdeling. Heel prima: en nu in het echt zien op onze magazijndag as. zaterdag de 14e of bij onze Algemene Leden Vergadering op zondag de 15e!!  ;D
Dyane: een wereldwonder

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #11 Gepost op: 11-03-2015 07:43 »
Knap gedaan Alban ! Complimenten|!!!  8)

Offline Menno

  • DVN bestuur
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 241
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Oud Gastel
  • 6. Provincie: Brabant
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #12 Gepost op: 11-03-2015 14:43 »
Sjiek!!!
Dyane: Godin van de A-types (JV)

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #13 Gepost op: 15-03-2015 06:38 »
Echt mooi! Dit had een speciaal type kunnen worden vanuit de fabriek.
Dyane: een wereldwonder

Offline Alban Paul

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 41
  • Aut viam inveniam aut faciam
    • Monsieur Grat Photography
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #14 Gepost op: 15-03-2015 11:01 »
Dank je wel. Ik ben zelf nog niet helemaal tevreden. De donkere vlakken zijn mij te onregeatig van kleur. Dat het hier en daar weg lijkt te sporlen vind ik dan weer minder erg.

Hoe dan ook, iedereen dank voor de gastvrijheid gisteren, een warmer welkom in de vereniging had ik me niet kunnen wensen. Straks even het deurpaneel wisselen en het dashboard boven leggen voor een schoonmaakbeurt en overspuiten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Aut viam inveniam aut faciam