Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Remvloeistof olie lampje (uit oude forum)  (gelezen 12748 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Fred

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Berichten: 121
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Leidschendam
  • 6. Provincie: Zuid Holland
Remvloeistof olie lampje (uit oude forum)
« Gepost op: 22-08-2009 14:12 »
Onderstaande komt uit het oude forum:

Stefan  09-08-09 19:08
--------------------------------------------------------------------------------
Ik rijd in een Dyane 6, en op het dashbord bevinden zich 3 lampjes. Bij een lampje staat een oliesymbooltje, en dit lampje is oranje. Nu begon het lampje de laatste tijd regelmatig te branden, bijvoorbeeld bij een scherpe bocht.
Uiteraard heb ik meteen het oliepeil gecontroleerd, en dit is goed. Maar nu brandt het lampje continu, Na het starten, ongeveer na een seconde of tien, licht hij op, en gaat hij niet meer uit.
Wat betekent dit lampje eigenijk, en is het schadelijk door te rijden als ik weet dat er genoeg olie inzit?

Fred 09-08-09 19:44
--------------------------------------------------------------------------------
Tja, bij mijn weten is dat wel het olieniveau waarschuwingslampje. Ik heb het ook gehad als ik (scherp) door de bocht ging maar ik moest dan wel mijn olie bijvullen. Tot het lampje kapot ging en ik een vastloper kreeg......

Stefan 09-08-09 19:51
--------------------------------------------------------------------------------
Fred, in het onderhoudsboekje staat dat het om de oliedruk gaat, en niet het peil, maar ik ben een leek met auto's en weet niet of het onvelig is om door te rijden als het peil wel goed is.

Fred 09-08-09 21:09
--------------------------------------------------------------------------------
Stafan, dat was mijn vrije vertaling!
Volgens mijn groene boekje van de Dyane moet je je oliepeil controleren als het lichtje tijdens het rijden oplicht. (En als het oliepeil korrect is en het lichtje toch brandt, dan moet je hulp inroepen). Zelf ben ik dus net zo\'n leek als jij en kan je nu dus niet verder helpen. Maar ik ben benieuwd.

Feiko van Zon 10-08-09 21:53
--------------------------------------------------------------------------------
Hoi Stefan,

Ik zal even heel duidelijk worden.
Wanneer het om het olie lampje gaat Geen meter meer rijden! Wanneer het om een ander lampje gaat wat ik vermoed controleer dan je remvloeistof pijl. Ook daar geld voor als dat laag wordt niet verder rijden!
Bel me voor verder uitleg! Mijn nummer staat op de site, dit kan je je motor kosten als er echt wat aan de hand is!
Vermoedelijk is het niet heel ernstig. Het zou je oliedruk sensor kunnen zijn die aan het overlijden is. Wanneer dat het geval is is het niet ernstig maar dat kan ik zo niet zeggen. Maar het kan ook je oliepomp of de drukveer zijn en dan is het heel ernstig. Of een lekke olie leiding, oliefilter noem maar op. Maar daar kan ik nu niets van zeggen.
Ik lees en hoor het van je.
« Laatst bewerkt op: 30-09-2009 00:07 door Jeroen »

Offline bartineendyane

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 18
Re:Olie (uit oude forum)
« Reactie #1 Gepost op: 29-09-2009 23:29 »
ik lees hier nu dit bericht en had laatst ook een keer dat her rode/oranje lampje (links) ging branden in een bocht. Nu had ik laatst wel een te laag peil maar toen heb ik het niet gehad...ben dus wel benieuwd of dit lampje nu het peil of de druk moet aangeven... En wat heeft het toendertijd kunnen zijn? Ik heb het namelijk maar 1 of 2 keer gehad en daarna nooit weer....

Offline Jeroen

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 640
    • Schermertreffen
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:Olie (uit oude forum)
« Reactie #2 Gepost op: 30-09-2009 00:04 »
Misschien blijft de vlotter iets hangen. Je kan namelijk ook controleren of het lampje aangaat als je het pinnetje bovenop het reservoir indrukt. Wellicht is het wat vuil... Ik weet even niet of dit lampje ook de oliedruk aan geeft of dat dat een appart lampje is. Kan best zijn, want het oliedruklampje gaat bij het starten aan en dan uit. Zo kan je zien dat of het lampje nog werkt.
« Laatst bewerkt op: 30-09-2009 00:06 door Jeroen »
Dyane 6 1968 - AC 626 bleu cristal (12v)
Dyane 4 1969 - AC 626 bleu cristal (6v)
Dyane 6 1981 - AC 442 rouge de castille (12v)
Acadiane 1983 - AC 077 jaune citroën (12v)

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:Remvloeistof olie lampje (uit oude forum)
« Reactie #3 Gepost op: 30-09-2009 07:36 »
Welke vlotter bedoel je? En welk reservoir? Foto graag.

Offline Jeroen

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 640
    • Schermertreffen
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:Remvloeistof olie lampje (uit oude forum)
« Reactie #4 Gepost op: 03-10-2009 12:02 »
Dit is het reservoire wat ik bedoelde. Bovenop zit een pinnetje en als je deze indrukt zal er het controlelampje aangaan. Als het pinnetje blijft hangen zou het dus zo kunnen zijn dat het lampje aan blijft staan.
Dyane 6 1968 - AC 626 bleu cristal (12v)
Dyane 4 1969 - AC 626 bleu cristal (6v)
Dyane 6 1981 - AC 442 rouge de castille (12v)
Acadiane 1983 - AC 077 jaune citroën (12v)

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:Remvloeistof olie lampje (uit oude forum)
« Reactie #5 Gepost op: 04-10-2009 19:30 »
In mijn Dyane zit dit vlottertje niet, vandaar mijn (onkundige) reactie. Er is ook geen lampje in het dashboard, dat zal niemand verwonderen.

Offline gerard2cv

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
Re:Remvloeistof olie lampje (uit oude forum)
« Reactie #6 Gepost op: 19-10-2009 10:45 »
Graag wil ik hierop reageren.het lampje van de remoliecontrole gaat ook branden als de remblokken voor zover zijn versleten dat er zoveel olie naar de klauwen is gestroomd dat het brandt.als je het zou bijvullen loopt her er weer uit als je de pistonnen terug drukt.Een extra veiligheidje van Citroën

Offline Jeroen

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 640
    • Schermertreffen
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:Remvloeistof olie lampje (uit oude forum)
« Reactie #7 Gepost op: 19-10-2009 11:44 »
Mits je natuurlijk niet tussentijds het reservoir hebt bijgevuld, omdat de stand van de vloeistof te laag zou zijn.
Dyane 6 1968 - AC 626 bleu cristal (12v)
Dyane 4 1969 - AC 626 bleu cristal (6v)
Dyane 6 1981 - AC 442 rouge de castille (12v)
Acadiane 1983 - AC 077 jaune citroën (12v)

Offline gerard2cv

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
Re:Remvloeistof olie lampje (uit oude forum)
« Reactie #8 Gepost op: 19-10-2009 13:32 »
Daarom plaats ik het juist :D