Victor
Woonplaats: Voorburg 23-08-08 09:31
--------------------------------------------------------------------------------
Klopt het dat alle Dyanes met een 602 cc motor op loodvrije benzine kunnen rijden? Ik voeg nu loodvervanger toe voor mijn Dyane uit 1983. Kan ik daar zonder problemen mee te krijgen mee stoppen?
Marcel Elzakker
Woonplaats: Roosendaal 25-08-08 18:35
--------------------------------------------------------------------------------
Voor zover bekend, zijn er geen Dyanes geleverd met loodvrije koppen. Dus gelieve wel loodvervanger te blijven toevoegen aan de benzine. Alleen in de laatste jaren van de 2CV produktie, zijn er loodvrije cilinder koppen gemonteerd. Deze zijn herkenbaar aan de rubberen kappen die OVER de cilinderklep huizen heen zitten. (Dit was om het kleppen getik wat stiller te maken.) Het kan echter wel zijn, dat je koppen zijn gereviseerd met hardere kleppen en klepzetels, echter, dit is niet vanaf de buitenkant te zien.
Victor
Woonplaats: Voorburg 26-08-08 19:16
--------------------------------------------------------------------------------
Ik heb inmiddels een overtuigend bericht ontvangen van een gepensioneerde magazijnchef van Citroen dat vanaf 1968 alle 602 cc motoren uitgerust zijn met geharde kleppen. Dat betekent dus dat Dyanes 6 zonder loodvervanger kunnen rijden. Let wel, elke 5000 Km moeten de kleppen gecontroleerd/gesteld worden.
Marcel Elzakker 27-08-08 20:41
--------------------------------------------------------------------------------
Bedankt voor jouw informatie!! Zo kom je nog eens wat te weten... (en je bent nooit te oud om te leren toch)
Willem 21-09-08 21:18
--------------------------------------------------------------------------------
Ik rij al jaren op gas en heb zelfs daarbij geen noemenswaardige problemen. Ik rij/ reed daar ook gewoon 100 mee. puntje van aandacht is wel dat bij gas je motor veel meer te verduren heeft. Loodvrij is al lange tijd geen probleem.
Jeroen 03-10-08 20:32
--------------------------------------------------------------------------------
Vanaf 1985 is de 2CV in Nederland geleverd voor loodvrije benzine, de zgn "S6" uitvoeringen, die geschikt waren voor Super Plus 98 Loodvrij
Voor Duitsland ging men nog verder door andere zuigers te monteren zodat de compressie-verhouding 7,5 werd. Deze motoren zijn geschikt voor 91 Normaal Loodvrij. Nadeel hiervan is het ruim hogere brandstofverbruik (1 op 16-17 tegen 1 op 18-19 voor een gewone 2CV). Verder liggen de prestaties en de topsnelheid van deze 2CV's lager. Qua kosten zal dit het rijden op benzine met loodvervanger niet veel ontlopen. Ik ben in het bezit van een 2CV uit 1990 met een motor die geschikt is voor Normaal 91 Loodvrij. En ik kom met mooi weer en rustig rijden echt niet verder dan 1 op 17! Terwijl ik met moderne auto's gemakkelijk onder het opgegeven verbruik van de fabrikant blijf.
Als je echt loodvrij wilt rijden, moet je dus andere koppen hebben met geharde klepzittingen, een gereviseerd blok kopen of een loodvrij blok uit een 2CV nemen. De Acadiane die ik een tijd geleden gekocht heb, heeft gelukkig tijdens een recente motorrevisie "loodvrije koppen" gekregen. Dus als ie binnenkort klaar is van het las- en spuitwerk, dan ga ik maar eens proberen hoe die het op Euro 95 doet......
Victor
Woonplaats: Voorburg 05-10-08 18:15
--------------------------------------------------------------------------------
Bedankt voor je reactie. Je hebt het over 2CV\'s ik over Dyane\'s. Niet alle 2CV motoren zijn gelijk aan Dyane motoren. Feit is dan vanaf 1968 alle Dyane motoren met geharde klepzittingen zijn uitgerust. Ik weet dat niet of alle 2CV motoren vanaf 1968 met harde klepzittingen uitgerust zijn. Voor Dyanes kan je met deze motoren dus gewoon zonder loodvervanging rijden.
Jeroen 06-10-08 23:31
--------------------------------------------------------------------------------
Nu hebben de laatste Acadianes de "gewone" 29 pk 2CV motor gekregen, ik weet niet precies vanaf welk jaar dat gebeurd is, maar waarschijnlijk na uit productie nemen van de gewone Dyane. Zelf onze "bijbel" van John Vernooij en de internetsite van Jeroen Cats geven hier geen duidelijkheid over.
Ik heb het reparatie-handboek van de A-types er op nageslagen en daar is ook niet veel terug te vinden. Alleen dat de M28 en de M28/1 motor slechts in compressie verhouding verschillen. Voorgeschreven wordt superbenzine, over lood en octaangetal staat niks vermeld.
Je zou eens kunnen informeren bij Citroën Nederland, misschien dat zij het eea terug kunnen vinden.