Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Dyane op Loodvrij ? (uit het oude forum)  (gelezen 20440 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Menno

  • DVN bestuur
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 241
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Oud Gastel
  • 6. Provincie: Brabant
Re:Dyane op Loodvrij ? (uit het oude forum)
« Reactie #15 Gepost op: 25-02-2010 11:19 »
Victor,

hoewel je op zich gelijk hebt (octaangetal en aan/afwezigheid van lood(-vervanger) wordt vaak door elkaar gehaalt) is hier geen sprake van een hinderlijke fout.

Zoals duidelijk aangegeven is hier sprake van een overdruk van een ouder stuk. Een stuk uit de tijd dat de benzine voor het eerst loodvrij werd. En toen kon je aan de pomp kiezen tussen Euro/Normaal (zonder lood) en Super (met lood).

Vandaar dat deze termen hier door elkaar gebruikt worden.
Er staat overigens ook duidelijk dat alle A-type 2-cilinders geen lood nodig hebben.

Groet,
Menno
Dyane: Godin van de A-types (JV)

Offline gerard2cv

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
Re:Dyane op Loodvrij ? (uit het oude forum)
« Reactie #16 Gepost op: 01-09-2010 09:13 »
Ik wil hier toch even op reageren,Pingelen betekent dat het tijdstip van de vonk op dat moment niet goed staat, want het mengsel gaat zelf al branden of is te vroeg aangestoken. Het is dus zaak om geen hoger octaangetal te zoeken, maar de vervroeging en het tijdstip te controleren.Ik ben er zat tegen gekomen waar de veertjes van de vervroeging niet goed meer waren.
Ik kreeg bij mijn opleiding een verhaaltje te horen dat ik jullie graag wol vertellen:In een bus zit een man met een cigaret die op moet zijn als hij moet uitstappen.Hij moet dus kijken hoe lang hij brandt en hoe hard de bus rijdt.Hoe sneller hoe vroeger. Nu steekt hij een sigaar aan (super) die brand langer, dus eerder aansteken.
Dus zoek niet naar de soort benzine, maar gebruik de voorgeschreven soort, en zorg dat het tijdstip voor de verschillende toerentallen juist is.

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:Dyane op Loodvrij ? (uit het oude forum)
« Reactie #17 Gepost op: 01-09-2010 12:48 »
Maar Gerard,

Het is toch zo dat 98 benzine klopvaster is dan 95 benzine. Men heeft er een middel aan toegevoegd waardoor de benzine bij een hogere compressie later spontaan gaat ontbranden. Je ontsteking kan dus wat later staan dan 98 bij benzine.

Offline gerard2cv

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
Re:Dyane op Loodvrij ? (uit het oude forum)
« Reactie #18 Gepost op: 01-09-2010 15:05 »
De compressieverhouding kwam hier niet in voor,maar het ontstekingstijdstip